Vragen over Grimbergen-centrum

  1. Waarom een knip in de Beukendreef?
    Uit de floating car data (op basis van GPS tracking van auto’s) blijkt dat 50% van het verkeer (kan dit gemotiveerd worden met de concrete cijfers / context waarin dit cijfer naar voren komt?) in de Beukendreef er geen bestemming heeft en deze weg als sluiproute gebruikt. De weginrichting laat dit op bepaalde plaatsen niet toe omwille van te smal, vooral in het stuk dat aansluit op de Grote Heirbaan. Er wordt tevens ook veel gefietst en dan is dergelijke sluiproute echt niet veilig. Bovendien zijn er toch wel enkele attractiepolen die minder verkeer vereisen: Eigen Thuis (instelling voor mensen met een lichamelijke handicap die deze weg vaak gebruiken), den Diepen Boomgaard als sociale tewerkstellingsplaats en een belangrijke oversteek voor wandelaars in de Maalbeekvallei (oversteek van de Liermolen naar de Maalbeek). De Charleroyhoeve wordt omgebouwd tot een jeugdsite, waardoor we de veiligheid op deze as zeker moeten garanderen.

  2. Waarom gebeurt er niets in de Keienberglaan?
    Daar zijn momenteel geen ingrepen. Eerst willen we evalueren wat de knip in de Beukendreef en Wezelstraat oplevert mbt verkeersdebiet in de Steenpoeldreef en in de Keienberglaan. Als we daar zicht op hebben, kunnen indien nodig bijkomende maatregelen genomen worden in de Keienberglaan, en dan vooral in functie van de veiligheid van de zwakke weggebruikers.

  3. Waarom wordt de Sint-Servaesstraat eenrichting?
    Dit heeft te maken met de kiss&ride voor de school Prinsenhof. Bij verkeer in twee richtingen is dit vaak onveilig. We willen meer kinderen met de fiets naar school laten komen en dan zijn deze maatregelen noodzakelijk. Bovendien gebruiken heel wat mensen deze route als shortcut in plaats van via de lichten aan de Vilvoordsesteenweg naar Grimbergen te rijden. Ze rijden dan via de Sint Servaesstraat en dan via de Platanenlaan en Nassaulaan naar de Prinsenstraat. Hierdoor wordt de leefbaarheid in deze wijken sterk aangetast en wordt het onveiliger voor fietsers en schoolgaande kinderen.