Algemene vragen over het mobiliteitsplan
-
Waarom een nieuw mobiliteitsplan?
Het vorige plan dateert van 2012, met een kleine aanpassing voor Strombeek-Bever in 2015. Ondertussen is er veel veranderd. We hadden dus nood aan een nieuw mobiliteitsplan. Een lokaal mobiliteitsplan is niet verplicht. Maar vermis er een regionaal mobiliteitsplan wordt opgemaakt en vermits Vlaanderen bepaalde maatregelen verwacht van de lokale overheden, is het best dat we zelf ook aan het stuur zitten op lokaal vlak. Daarom hebben we een nieuw Grimbergs mobiliteitsplan gemaakt. Bovendien moet dit plan ons ook handvaten bieden voor te verwachten overlast tijdens de langdurige werken aan de viaduct van Vilvoorde en de Werken aan de Ring. -
Ik wist van niets. Is er wel voldoende participatie geweest?
Absoluut wel. We zijn einde 2021, van zodra Corona het ons toeliet, gestart met de opmaakt van een nieuw mobiliteitsplan. In maar liefst 6 edities van ons gemeentelijk infoblad werd een artikel over de opmaak van het nieuwe plan opgenomen. Vaak ook met een oproep tot input. Telkens werden de artikels ook verspreid via de sociale mediakanalen van de gemeente. Tevens werd ons participatieplatform ‘Grimbergen denkt mee’ sterk ingezet. Zo hebben 2684 volwassenen en 469 kinderen de enquête ingevuld via dit platform. Daarenboven waren er ook nog onze eigen persberichten. We hebben alles bij elkaar afgerond 4000 meningen mogen ontvangen. -
Wat zijn de doelstellingen waarmee jullie aan de slag gegaan zijn?
We hebben in eerste instantie de doelstellingen van Vlaanderen en van de vervoerregio Vlaamse Rand. Uit de enquête van meer dan 3000 respondenten, werden vier grote doelstellingen weerhouden, die perfect aansluiten bij de doelstellingen van Vlaanderen en van de regio. De opmaak van ons mobiliteitsplan werd aan deze vier elementen opgehangen. -
Zone 30 en fietsstraat: Dat is toch voor niets nodig.
Toch wel. We moeten inzetten om onze (relatief) korte verplaatsingen meer met de fiets of te voet te doen. Daarom moet elk centrum een centrum van gemengd verkeer worden waar elke weggebruiker zijn plaats krijgt en aandachtig moet zijn op de andere gebruikers. En dan is een zone 30 ideaal. Voor de duidelijkheid en leesbaarheid, hebben we elke zone 30 in de centra laten samenvallen met de fietszone, waardoor we twee vliegen in één klap hebben. In de omgeving van scholen is een zone 30 verplicht maar we hebben dan ook fietsstraten geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat er veilige schoolroutes kunnen ontstaan. -
Zorg eerst dat je fietspaden in orde zijn.
We hebben inderdaad op het vlak van fietspaden nog heel wat werk te doen. Dat vinden we minstens even belangrijk, want we maken naast ons nieuw mobiliteitsplan ook een fietspadenplan. Dit zit niet vervat in ons mobiliteitsplan, maar wel in onze actietabel. Er worden deze legislatuur nog nieuwe fietspaden aangelegd. We zullen in deze legislatuur op een veilige en fietsvriendelijke manier van noord naar zuid en van oost naar west kunnen fietsen en veilig kunnen aantakken aan de fietssnelwegen. -
Waarom sluipverkeer weren? Iedereen betaalt toch belastingen om overal te rijden.
Iedereen betaalt inderdaad belastingen. Het is de taak van de overheid om te waken over het evenwicht tussen leefbaarheid en bereikbaarheid. Dat doen we in ons nieuw mobiliteitsplan. Als een van de vier grote doelstellingen hebben we het creëren van leefbare kernen en wijken weerhouden. Om dit te realiseren moeten we sluipverkeer door de kernen en wijken weren en deze via de grote dragende assen sturen. -
Alles is op maat van scholen gemaakt. Terwijl er de rest van de dag geen probleem is.
’s Morgens en ’s avonds is het aan de schoolomgevingen heel druk. We hebben afgelopen twee jaren al heel wat verbeteringen gedaan aan de scholen die de veiligheid ten goede komen. Zelfs al zou er enkel ‘s morgen en ’s avonds een probleem zijn, dan nog is het maatschappelijk verantwoord om maatregelen te nemen. En de maatregelen zullen ervoor zorgen dat de veiligheid ook op andere momenten sterk verhoogt, waardoor meer mensen zich met de fiets zullen verplaatsen. -
En de handelaars dan?
We hebben ervoor gezorgd dat de bereikbaarheid van de handelaars niet geimpacteerd werd. We hebben goed geluisterd naar de handelaars en rekening gehouden met hun wensen. Zowel in het centrum van Strombeek-Bever als in het centrum van Grimbergen zullen alle maatregelen samen (mobiliteitsplan én infrastructurele werken) een boost geven aan de lokale economie. -
Zijn er geen andere prioriteiten dan een mobiliteitsplan?
We zijn als bestuur niet alleen bezig met een mobiliteitsplan. Mobiliteit is maar een van de vele uitdagingen. Vele bevoegdheden gaan hand in hand. Ruimtelijke ordening, klimaatbeleid, mobiliteit, wegenwerken enz…. gaan steeds samen. Daarom moeten we deze ook samen aanpakken en zijn er globale plannen, zoals een mobiliteitsplan en RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) nodig. -
Is onze gemeente nog bereikbaar?
Onze gemeente is nog perfect bereikbaar. Voor wie in onze gemeente een bestemming heeft (wonen, winkelen, sporten enz…), zal de bereikbaarheid niet veranderen. Voor diegenen die onze gemeente als sluiproute gebruiken, zal dit inderdaad veel moeilijker worden. -
Gaan de gewestwegen niet oververzadigd geraken als jullie alles langs daar sturen?
De gewestwegen kunnen nog veel aan. Enkel ’s morgens is het debiet groot. Maar dat is in alle steden en gemeentes zo en zolang zoveel mensen met de auto naar het werk blijven gaan, zal dit niet veranderen. Dit is de modal shift die we samen moeten realiseren. Indien blijkt dat er toch een probleem zou zijn, dan moeten we bijkomende maatregelen nemen. Op de Sint Annalaan, die ook een gewestweg is, staat er bijna nooit nog file. Dit heeft te maken met de nieuwe herinrichting en met de slimme lichten die zich regelen op basis van de intensiteit. -
Wanneer wordt alles zichtbaar in het straatbeeld?
Bij het mobiliteitsplan hoort een actietabel. Deze bepaalt de timing van uitrol, gespreid over 10 tot 15 jaren. Want dit is de periode waarover een mobiliteitsplan loopt. We zullen deze legislatuur zeker nog tal van maatregelen implementeren. Daarnaast zullen zaken uitgewerkt en opgestart worden binnen de twee jaren, zullen er zaken naar de volgende legislatuur worden overgeheveld of zelfs nog naar een latere datum. De keuze hangt af van de complexiteit van de maatregel. Een volledig heraanleg van een grote wegenis bijvoorbeeld duurt gemiddeld 7 jaar. -
Vergeten jullie de Borcht niet?
Vooral het parkeren in de Borcht moet aangepakt worden. Hiervoor willen we eerst nog een parkeeronderzoek doen en dan zullen we ook daar een aangepast parkeerreglement opstellen. Ter hoogte van de school hebben we al heel wat maatregelen gedaan om de veiligheid aan de schoolpoort te verbeteren. -
Moeten we nu ook al betalen om te parkeren?
In Grimbergen-centrum zal nergens moeten betaald worden. In Strombeek-Bever hebben we in het centrum en ter hoogte van de zones grenzend aan Brussel (evenementenzone en Mutsaard) een betalend regime. Daarnaast zal er gewerkt worden met blauwe zones, kortparkeren en parkeerkaarten. Inwoners kunnen aan een zeer democratische prijs een bewonerskaart aankopen, waarmee ze in hun buurt gratis kunnen parkeren. 25 euro per jaar voor een eerste bewonerskaart is niet veel en de inwoners krijgen er een leefbaarder centrum voor in de plaats. -
Blauwe zone. Die wordt nu toch al niet gehandhaafd.
We zetten nu al sterk in op gemeenschapswacht-vaststellers. Maar van zodra het parkeerreglement uitgerold wordt, zal de uitbater met parkeerwachters handhaven. Dit zal zeer intensief gebeuren, zoals overal waar er een parkeerreglement is. En zodoende wordt het parkeerreglement afgedwongen. -
Een grote zone 30. Niemand gaat zich daar aan houden.
We zullen in het straatbeeld de nodige aanpassingen doen om de snelheid laag te houden. Bovendien wordt er aan elke zone 30 een ingangspoort voorzien die de snelheid, bij het binnenrijden, automatisch naar beneden haalt. We zullen van in het begin inzetten op mobiele ANPR-camera’s. Mocht blijken dat dit alles niet voldoende is, dan zullen we inzetten op bijkomede maatregelen waaronder vaste trajectcontrole. -
En wat als jullie de verkeerde maatregelen genomen hebben?
Mochten bepaalde maatregelen niet het juiste of gewenst resultaat opleveren, dan zullen we dit aanpassen. Dit kan perfect. We willen tevens inzetten op continue monitoring van verkeerstromen, debiet en snelheid. Dit zal ons in de mogelijkheid stellen om adequaat te reageren. -
Hoe vermijden jullie overlast op ons Grimbergs grondgebied tijdens de werken aan het viaduct van Vilvoorde en de Werken aan de Ring?
Gans het mobiliteitsplan speelt hier al proactief op in, door sluiproutes te ontraden of zelfs onmogelijk te maken. Mocht blijken dat dit onvoldoende is als de werken gestart zijn, dan nemen we zeker bijkomende maatregelen. De Werkvennootschap werkt, samen met de betrokken gemeentes, aan een minder hinder plan. -
Jullie willen inzetten op fietsen, maar er zijn nog geen fietsenstallingen in de straat.
Dat klopt. Daarom is een externe firma nu al aan de slag gegaan om een visienota op te maken voor fietsenstallingen op het openbaar domein. Zowel in 2023 als in 2024 is er 50.000 euro voorzien om al fietsenstallingen te installeren. -
Wat gebeurt er met de Trage Wegen?
We hebben een recent aangepaste kaart van de trage wegen op ons grondgebied. Elke trage weg is gecategoriseerd. Dit wil zeggen dat je kan zien voor wie deze weg kan gebruikt worden: voetgangers, fietsers, mountainbike, paard, enz… Sommige trage wegen moeten hersteld of herlegd worden omdat ze niet meer in gebruik zijn of oneigenlijk toegeëigend zijn door bewoners. We bekijken hoe een optimalisering van de trage wegen extra opportuniteiten kan opleveren bovenop het bestaande netwerk van voetgangers en fietsers. -
Deze wijzigingen zullen toch chaos opleveren?
Niet noodzakelijk. In het begin zullen inwoners even moeten nadenken hoe ze in het nieuwe mobiliteitsplan zullen moeten rijden om hun bestemming te bereiken. Dit zal in het begin onduidelijk zijn en weerstand oproepen. We weten, uit de invoering van mobiliteitsplannen in andere steden en gemeentes, dat dit tijdelijk is en dat de inwoners daarna de voordelen inzien van de nieuwe situatie. We zullen zeer intensief communiceren om bewoners te informeren. En we zullen ze zeker ook betrekken bij de evaluatie. We hopen dat de inwoners dit plan dan ook een eerlijke kans bieden. Het is uiteindelijk een sterke garantie voor een leefbaar Grimbergen nu en in de toekomst. - Hoe kan een ANPR-camera weten of een vrachtwagen welkom is in een bepaalde zone met tonnagebeperking of niet?
ANPR staat voor Automatic NumberPlate Recognition of automatische nummerplaatherkenning. Deze camera registreert de nummerplaat wanneer de vrachtwagen een vrachtwagenzone (waar doorgaand verkeer wordt verboden) binnen rijdt en wanneer deze de zone buiten rijdt. Met behulp van tijdsregistratie kan dan nagegaan worden of de vrachtwagen gestopt is in de zone om er te leveren/laden, of dat de vrachtwagen er gewoon door gereden is. Met behulp van dit systeem wordt doorgaand vrachtverkeer geweerd uit de zone met tonnagebeperking. Leveranciers kunnen nog steeds terecht bij hun klanten aangezien voor plaatselijke bediening de tonnagebeperking niet van toepassing is. - Hoe bepaalt de ANPR of ik plaatselijk of doorrijdend verkeer ben?
Om doorgaand verkeer te onderscheiden van lokaal verkeer, wordt de tijd die men nodig heeft om aan de toegelaten snelheid het traject af te leggen als referentietijd genomen . Is de doorrijd tijd van een vrachtwagen gelijk aan of lager dan de referentietijd, dan is men doorgaand verkeer. Ligt deze tijd hoger dan de referentietijd doordat men moest laden of lossen, dan behoort men tot het bestemmingsverkeer. - Gaan de harde knippen niet zorgen voor een verschuiving van het verkeer zodat andere straten dragende assen worden?
De harde knippen zijn bedoeld om doorgaand verkeer te weren. De knippen moeten, samen met de circulatielussen, ervoor zorgen dat verkeer teruggedrongen wordt naar de bestaande dragende assen. Indien blijkt dat dit niet het geval is, dan zal dit worden bijgestuurd.