Suggesties
Suggesties
Neem eerst deze info door
Reeds opmerkingen bij de aanpassingen in de Sint-Servaasstraat? Laat ze dan hier achter.
Deze suggesties werden reeds ingediend
de auto is geen heerser van de weg maar fietser/voetganger ook niet
Geef voldoende ruimte aan iedere gebruiker van de openbare weg
Sluipverkeer Noodbeekstraat en omgeving
Nu dat Noodbeekstraat, Biestraat, Van Akenstraat, Bruinborrebeekstraat, Stekelbaarstraat, S'Gravenmolenstraat en Roostbaan lievelingen straten voor sluipverkeer geworden zijn zou het goed zijn om daar de snelheid op 30 Km/h te beperken.
Mvg
Parkeren fietspad Prinsenstraat
Sinds jaar en dag heerst er een soort gedoogbeleid om te parkeren op het stuk fietspad dichtste bij de straat in de Prinsenstraat met minstens 2 wielen en vaak een goed stuk van de auto. Deze week op een weekdag 5 autos naast elkaar, maar heb even goed een video waar voertuig gemeente er zelf compleet op staat. Plant men hier iets mee te doen? Het heeft iets absurd om allerlei fietszones en fietsstraten op te dringen elders, als men pal voor zijn eigen voordeur van het gemeentehuis maar laat begaan, en het is op deze manier stikgevaarlijk met 2 scholen vlakbij.
Absdal zijstraten liever niet de KNIP door éénrichtingsverkeer in tegengestelde richtingen.
Huidige éénrichting in Guldendalstraat (als belangrijke toegang voor bussen aan inkom Guldendalmuseum) opnieuw tweerichtingen. Ook plannen éénrichting Diamantstraat en Koraalstraat annuleren. In deze tegenoverstelde richtingen veroorzaakt dit een KNIP waar geen extreme overlast was in Zilverstraat, enz. Zou beter zijn om de overlast aan te pakken waar het probleem zich wel stelt.
De éénrichtingsverkeer KNIP Absdal zijstraten=
•Gevaar indien er zich weeral een ongeval voordoet met wegversperring (fietsverbindingen rondpunt waar verkeerslichten ontbreken, ook voor nieuw fietspad Sparrenlaan).
•Ook gevaarlijk voor de inwoners zelf: vroeger was het tweerichtingsverkeer in Guldendalstraat, Diamantstraat en Koraalstraat de oplossing (als omleiding bij fille of omgeval van rondpunt via Prinsenstraat) in geval van nood (politie & hulpdiensten).
Zone 30 hoort niet op een ringweg rond centrum
Wil je voertugen uit het cenrum houden dan stimuleer je dit niet door de snelheid te verlagen en meer km's te laten rijden.
Tweerichtingsverkeer in de Spaanse Lindebaan.
Tweerichtingsverkeer in de volledige Spaanse Lindebaan behouden voor vlot en veilig verkeer.
Het verkeer langs de Merodestraat rondsturen zou de mobiliteit significant verstoren in en rond het centrum van de gemeente en dient dus vermeden te worden.
Vilvoorde bant vervoer van zaken, Grimbergen niet. Dit moet op elkaar afgestemd worden!
Vilvoorde en Grimbergen passen andere verkeersborden toe om het vrachtverkeer in de regio tussen de N211 (Vilvoordsesteenweg / Rubensstraat) en de R0 te regelen. Vilvoorde gebruikt aan de Vlierkensstraat C23 (verboden voor het vervoer van zaken, uitgezonderd laden en lossen), Grimbergen past een C21 tonnagebeperking toe van 3,5 ton: aan de Groot-Molenveldlaan (uitgezonderd laden en lossen), Oude Shapenbaan (uitgezonderd laden en lossen) en Spaanse Lindebaan (uitgezonderd landbouwvoertuigen, dienstvoertuigen, gemeente en de lijn). Dit moet geharmoniseerd worden! Ofwel overal C23 ofwel overal C21 (3,5 t) , maar uiteraard liefst de Vilvoordse aanpak met C23.
Houd op met deze onzin!
Het is mij niet duidelijk wie aan al deze "verbeteringen" denkt, maar die persoon blijft óf thuis óf heeft geen baan waarvoor hij buitenshuis moet reizen...
Spaanse Lindebaan en Merodestraat eenrichtingsverkeer maken is een heel slecht idee. Je zou de congestie alleen maar vergroten, en niet verlichten. Mensen die in Strombeek wonen en naar Aldi, DelHaize, Vilvoorde, enz... moeten, hebben die route in beide richtingen nodig. En nu, na het blokkeren van de Merodestraat, heeft iedereen die terugkomt alleen nog het alternatief: in de rij staan bij die oneindige seinpalen op de Spaanse Lindebaan. De andere optie is om dat altijd in het werkgebied bij de Therme te doen, met 3 semaforen!! Het zou een beter idee zijn om je inspanningen te investeren in het repareren van de weg op de Spaanse Lindebaan die nu meer kuilen bevat dan bruikbare oppervlakte.
DOOD AAN ALLE HANDEL IN DE KERNEN VAN GROOT-GRIMBERGEN
Ik ben zelf zelfstandige in Grimbergen en de opmerking is voor Grimbergen centrum en voor Strombeek al meermaals gegeven en ik kan ze alleen maar bijtreden. Wie durft er in het Centrum van Grimbergen en Strombeek NU nog een handel te starten???? Dit bestuur wil de handel in Stroimbeek, maar ook in Grimbergen centrum VERMOORDEN!! Met dit plan geeft het beleid duidelijk aan dat deze ploeg de handelaars WEG wil en waar is het overleg met de stakeholders. Ongehoord, bijna dictatoriaal. Zeer jammer en ik zou als burgemeesters deze 2 betreffende schepenen een duidelijke blaam geven door het vertrouwen erin in vraag te stellen. Dit plan heeft geen enkele draagkracht onder de Grimbergse Bevolking en handelaars. Het is onaanvaardbaar.
Behoud tweerichting Spaanse Lindebaan en beperking omleidingen
Tweerichtingsverkeer behouden op de Spaanselindebaan is logischer dan het verkeer omsturen. Het gebruik van verkeersremmers en beperking van de tonnage moet de overlast beperken. Mits aanpassing van de inrichting kan de de Merodestraat mogelijk opnieuw opengesteld worden in 2 richtingen, om zo het omrijden en de overlast hiervan te beperken. Enkel afspraken en een aanpak over de gemeentegrenzen heen kan het sluipverkeer beperken.
De knip in de Beukendreef weg
Beter een eenrichtingsverkeer van de veldkantstraat richting Beigem, ofwel 30km zone in de beukendreef, zou veel minder file veroorzaken.
Vlottere verbinding tussen centrum en Westvaartdijk via de Borgt (gehucht waar mobiliteitsplan ontbreekt).
Tijdens 10 jaar 'Werken Ring' zijn er blijkbaar hoog dringend alternatieven nodig die ontbreken door een blinde vlek regio Borgt zonder mobiliteitsplan. Eventuele oplossing is de inkom van lager schooltje in Jean Deschampsstraat verplaatsen naar achterzijde via zijpad aan fietsstraat gedeelte Humbeeksesteenweg in de Borgt (die toch leeg staat met betonblokken) waar plaats is voor extra parkeerplaatsen. Dan kan Jean Deschampsstraat opnieuw 2 richtingverkeer worden om samen met Leopold Luypaertstraat vlottere verbinding te voorzien tussen Vilvoordsestwg en Westvaartdijk richting Woluwelaan naar Mechelen of in andere richting Brussel. Is oplossing voor de omliggende wijk en Delhaize op Vilvoordsestwg te ontsluiten als er hinder is (werken Ring) op de hoofd verbindingsweg Ring via Kassei, Albert-I-laan verbindingweg voor Strombeek centrum of Medialaan Ring. Een eventuele omleiding voor de Borgt via centrum Grimbergen en Strombeek is voor Hellebeekstraat met huidige verkeersellende voor openbaar vervoer aan kruispunt Grimbergsestwg / Hellebeekstr / Brusselsestwg / Spaanse Lindebaan geen oplossing. Spaanse Lindebaan hinderd nu al de doorstroming op Brusselsestwg voor Beigem en Humbeek. Ook aan kruispunt Driekastanjelaars / Vilvoordsestwg SpaanseLindebaan wordt doorstroming openbaar vervoer tussen Steltplaats Grimbergen en station Vilvoorde op Vilvoordsestwg een probleem zonder vlottere ontsluiting van wijken aan Vilvoordsestwg via Westvaartdijk.
wie niet waagt niet wint maar ook parkeermisbruiken niet vergeten (nultolerantie!)
Voor Grimbergen-centrum maar ook voor de andere deelgemeenten/situaties vind ik het goed dat er nagedacht werd over de huidige heikele situaties en mogelijke oplossingen. Bovendien mogen wij als inwoner meedenken. Dus als inwoner met 41 jaar ervaring in het politiewereldje juich ik dit toe. De gemeente toont aan bijtijds te willen bijsturen en rekent hiervoor op ons als inwoners. De komende 10 jaren gaan de werken op de ring ons kopzorgen blijven bezorgen en door deze mobiliteitsplannen te activeren en waar nodig aan te passen, denkt de gemeente in het belang van haar inwoners. Duidelijk aangeven waar het zone 30 is in het belang van de schoollopende kinderen! Op de Spaanse Lindebaan vanaf het rond punt met de Prinsenstraat acht ik dit evenwel niet nodig daar het een éénrichtingsstuk wordt. Laat ons dit alles proberen en aanpassen waar nodig! Maar waar ik bovenal belang aan hecht zijn de parkeermisbruiken. Ik ben voorstander van een lik op stukbeleid. Het enige wat de e overtreders (veelal de groot-ouders die niet hier wonen) begrijpen, is wanneer het hen in de portemonnee raakt! Chapeau voor het werk van de gemeenschapswachten. 1 extra aanwerving = een optie. De kleine trajectcontroles gaan sowieso een hulp zijn en het is slim gezien om dit in eigen beheer te doen. Tot slot besef ik dat de invoering van een rijbewijs met punten nog beter zou zijn maar deze beslissing sleept al tientallen jaren aan. Extra parking voorzien t.h.v. de parking Ter Wilgen is andere optie.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Verkeer in toekomstige fietsstraat Lagesteenweg
Het originele plan was dat de GANSE Lagesteenweg éénrichtingsverkeer zou zijn. Blijf bij dat plan. De nieuw aangelegde straat is trouwens te smal voor een tweerichting... Hoe kunnen fietsers en de scholieren in deze zogenaamde FIETSstraat zich veilig voelen wanneer er langs twee kanten auto's rijden en zijzelf voor de auto's zulllen rijden. Ja, inderdaad ze zullen het voetpad kiezen, wat toch de initiële bedoeling niet was, veronderstel ik toch. Een andere reden om het voetpad te kiezen is dat de straat aangelegd is met oude hobbelige kasseien in plaats van met platte kasseien zoals eerst werd gepland. Hier wordt een situatie gecreërd die nog slechter is dan de vorige, wanneer er wel een fietspad was.
Hou ook rekening met de geluidsoverlast door wagens die daveren over de kasseien. Ik vertolk hier de wens van de meeste bewoners van deze straat.
Guldendal
Wij bewoners van het Guldendal wensen geen 1 richting, hierdoor moeten we steeds omrijden langs rondpunt Spaanse Linde, z'n niet naar het dorp. Door 2 richting te houden is onze straat steeds veilig geweest waarom dit veranderen?
geen zone 30
Spaanse Lindebaan 50km/uur (en trajectcontrole), Merodestraat terug 2-richtingen zo wordt de spaanse lindebaan ontlast, weg met de luchtkussens in de Berkenlaan!
Kruispunt Ruwaal - Beigemsesteenweg
Beste beleidsmakers van Grimbergen
De voorbije maanden hebben we vele veranderingen gezien (ten goede en minder ten goede) waar ik dus ook bedenkingen bij had, maar veronderstel dat het maatschappelijk belang wel bekeken werd en ik me daar moet bij neerleggen, maar...
Ik vraag me af wat de proefopstelling op de Beigemsesteenweg bijdraagt tot de verkeersveiligheid. Jullie hebben met jullie mobiliteitsplan het gros van het verkeer over deze Beigemsesteenweg laten verlopen wat een enorme toename van het aantal bewegingen veroorzaakte. Ook het zwaar vervoer is aangewezen op deze route, de bussen hebben pas doorgang als "chauffeurs met inzicht" plaats laten om hen geparkeerde voertuigen te laten passeren. Door deze opstelling brengen jullie nogmaals een obstakel op de weg die verhinderd om vlot de straat naar de muziekschool in of uit te draaien zonder tegenliggend verkeer te hinderen. (Ik zag gisteren 19/4/2024 een wagen tussen de opstelling, over het fietspad de straat van Ruwaal indraaien, tot daar de veiligheid van de fietsers).
Is het niet logischer om een zebrapad aan te leggen in plaats van de huidige nietszeggende en geen voorrang inhoudende rode strook die enkel verwarring veroorzaakt.
Ook de beide fiets- en voetpaden aan weerskanten van de straat een opknapbeurt geven is een veiligere oplossing dan auto's nogmaals te hinderen.
Ik hoop bij deze dat mijn ongenoegen duidelijk is.
Met vriendelijke groeten
Liesbet De Keyser
Zone 30 centrum Bakkerstraat / verkeersborden
Belangrijk dat heel goed wordt aangeduid en herhaald wordt dat we in zone 30 zitten.
Ik vraag ook extra aandacht voor de Bakkerstraat... Doodlopende straat.
Aangeduid door een (nieuw) klein verkeersbord, dat volgens mij niet goed zichtbaar is voor iedereen indien de Lagesteenweg een tweerichtingstraat zou worden. Verder schijnt men te denken dat zone 30 niet voor deze straat is. Men komt hier de hoek om gevlogen en dikwijls aan 50/u de straat uit gereden. Van de parking of de garages. Of diegenen die de straat maar inrijden zonder het verkeersbord te bekijken en dan rechtsom moeten maken. Gezien het een doodlopende is voelen kindjes en ook huisdieren zich veilig als ze buiten komen, maar niets is minder waar. Opgepast als een kindje (en er wonen er vijf kleine in de enkele huizen in deze straat) of een kat de straat onverwacht zou oversteken. In deze straat is zelfs 30 te hoog. Ik pleit voor een 20km zone in deze straat. En een duidelijk verkeersbord dat aanduidt dat de Bakkerstraat een doodlopende straat is.
Onleefbaar sluipverkeer Roostbaan, 's Gravenmolenstraat, Noodbeekstraat, Stekelbaarsstraat
De landelijke Roostbaan, smalle straat zonder voet- of fietspad, dat tijdens de spitsuren omgetoverd wordt in een autostrade. Deze straat is niet gemaakt om die hoeveelheid verkeer te slikken. De kasseibaan is al volledig stukgereden. Het verkeer staat bij momenten stil tot aan de grens met Meise en vindt zo ook zijn weg naar de omliggende straten en wijken. Super onveilig voor fietsers en voetgangers.
Zone 30, uitgezonderd plaatselijk verkeer, eenrichtingsverkeer richting Meise, fietsstraat, ... veel mogelijkheden. Maar dit is duidelijk de vergeten hoek van Grimbergen. Jammer.
meer voor bewoners
Waarom de SPL in een 30-zone plaatsen als het fietspad gescheiden is van de weg?
Is het denkbaar om met ANPR-camera's bewoners (ook Populierendal) vanaf de N202 in beide richtingen over het SPL te laten rijden?
Kunnen we de parkeerplaatsen aan de oostkant van de SPL, die vaak files veroorzaken, afschaffen ?
Duidelijke signalisatie fietsers toegelaten beide richtingen Lagesteenweg/Hogesteenweg
Inrit Hogesteenweg staat er 1, niet zo zichtbaar, bord dat fietsers mogen via de Vilvoordse Steenweg de Hogesteenweg richting Lagesteenweg/Speelbroek rijden. Verder staat er amper signalisatie, werden er geen markeringen aangebracht op de baan (Vraag gesteld sinds 2018 als fietser, zonder respons), en is het gros automobilisten niet op de hoogte en claxoneert, wordt woedend, doet teken naar fietser op te krassen en meer; Anderzijds *zijn* deze straten ook gewoon de facto niet breed genoeg voor fietsers in beide richtingen én een auto, dus het hele plaatje/idee is zoiezo absurd. 90 procent van de fietsers, vooral schoolgaande jeugd, fietst daardoor noodgedwongen op het voetpad. Daardoor kwam het al meerdere keren tot aanrijdingen van een voetganger, bv. bij verlaten van de woning.
Zélfs al waren fietsers maar in 1 richting toegelaten, zou het zeer vaak te krap zijn tussen een wagen er naast en de manier waarop men vaak geparkeerd staat (Ook parkeren op het voetpad zelf wordt meer en meer bon ton en toegelaten). Het is wachten op een ongeval op deze manier en dient aangepakt voor dat gebeurt.
Spaanselindebaan moet zone 50 blijven en Merodestraat moet 2 richting blijven
Trajectcontrole kan zeker, maar zone 30 daar is nergens voor nodig. Als iedereen zich aan de zone 50 zal houden door trajectcontrole dan is er daar geen enkel probleem en het excuus van dat mensen dan weten dat zone 30 er aan komt gaat hier echt niet op, als je zone 30 goed aangeeft kan dit perfect veel later ingevoerd worden (prinsenstraat kan dan eventueel al iets vroeger zone 30 worden). Merodestraat moet ook geen zone 30 worden en moet ook 2 richtingen blijven. Fietspaden deftig heraanleggen daar en nadien het tijdelijk groot fietspad terug weghalen en de domme rode paaltjes kunnen daar dan ook verdwijnen. Men kan eventueel hiervoor de straat iets minder breed maken zodat men 2 mooie fietspaden kan aanmaken die de richting van het verkeer mee volgen. Dat men dan de Zilverstraat ook maar in 1 richting nog zou inkunnen door deze aanpassingen van jullie is ook te belachelijk voor woorden en verplichten jullie ook weer van rond te rijden terwijl dit absoluut niet nodig is.
Dus graag dit allemaal aan passen voor men de werken daar laat uitvoeren en voor de rest zou ik toch ook is heel goed het mobiliteitsplan tegen het licht houden want er zijn paar zeer dwaze knips en eenrichtingen ingevoerd die helemaal niet nodig zijn en de mensen die er wonen voldoende frustraties bezorgen.
Hopelijk komt het gezond verstrand snel terug bij de coaltie en zal men zaken willen recht trekken of terugdraaien.
Met vriendelijke groeten
Robin
Driehoep Medode/spaanse Linde
Op zich geen probleem met de plannen daar ... ALS ...
* Het bovenste stuk van de spaanse Linde 2 rijvakken heeft. 1 naar Strombeek en 1 naar de Ringontsluiting. De bus in 2 richtingen laten rijden is BELACHELIJK.
* De ontluisting Brusselsesteenweg - Medode er komt en veilig is (en wie gaat dat weer betalen ?)