Suggesties
Suggesties
Neem eerst deze info door
Reeds opmerkingen bij de aanpassingen in de Sint-Servaasstraat? Laat ze dan hier achter.
Deze suggesties werden reeds ingediend
de auto is geen heerser van de weg maar fietser/voetganger ook niet
Geef voldoende ruimte aan iedere gebruiker van de openbare weg
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Spaanse Lindebaan+
Waarom eenrichtingsverkeer en 30?
Dit straat is een belangrijke straat voor de bewoners van het gebied rond de veldkant. Alle mensen sturen naar de stelplaats is geen oplossing gezien het daar al moeilijk genoeg is. De ANPR is wel een plus, maar als het echt voor het zwaarverkeer is zou die in de vekdkantstraat moet geplaatst worden gezien het aantal vrachtwagen die langs daar naar DHL en Caterpillar doorrijden.
Iedereen zal wel zagen voor zijn eigen straat maar zal wel door de straat van anderen rijden. Maar proberen iedereen tevreden te stellen zal zorgen voor nog meer problemen voor de bewoners. Sluipverkeer zal wel een andere weg vinden, maar wij zullen met de problemen blijven.
Ikzelfs rijd met de fiets naar mijn werk, maar ik ben ook geen vragende partij om de autobestuurders te blokkeren.
Waar is het gezonde verstand gebleven?
Huidige mobiliteitsplannen laten duidelijk zien hoe slecht de de Grimbergse bestuursders hun eigen gemeente kennen. Een aloud gezegde luidt "gedeelde smart is halve smart" overal in groot Grimbergen wordt met de uitrol van duur betaalde op bureau's ontworpen mobiliteitsplannen het tegendeel beweert. Want OVERAL in GROOT GRIMBERGEN is deze beleidsploeg het verkeer aan het CENTRALISEREN op enkele grote assen. Aangezien zij aan de knoppen zitten HUN bewuste keuze. Maar bij het minste incident is duidelijk dat sterke congestie zich voordoet. Laat alle vormen van verkeer, zijn weg zoeken en stop met pestmaatregelen als PAALTJES, VLUCHTHEUVELS, AFSLUITEN, EENRICHTING. De toekomst zal uitwijzen dat het niet loont, maar zorgt voor een negatief gevoel tov het bestuur door burgers. Iedereen een stukje overlast is 1000x beter dan enkele straten alle last met elle lange files tot gevolg! Er bestaan slimme NPR oplossingen om gericht sluipverkeer aan te pakken en te penaliseren, maar laat uw eigen inwoners zich vrij verplaatsen, ipv eerst een routeplan te moeten aanleggen bij elke verplaatsing. Ook de lokale handelaar zal u zeer dankbaar zijn, want wij gaan niet meer naar Strombeek winkelen door de mobiliteitskanker. En inspraak als deze heeft ENKEL nut als u er ook degelijk rekening mee gaat houden en het niet enkel een letterplatvorm is om het gevoel aan de burger te geven dat hij zijn gedacht toch eens heeft kunnen neertypen. Grimbergenaars zijn geen dwazen heren beleidsvoerders!
Terug naar de vorige situatie!
Dit mobiliteitsplan heeft de Lakensestraat omgevormd tot een autosnelweg. Al het verkeer omleiden naar deze straat is niet aandvaardbaar.
Vilvoorde bant vervoer van zaken, Grimbergen niet. Dit moet op elkaar afgestemd worden!
Vilvoorde en Grimbergen passen andere verkeersborden toe om het vrachtverkeer in de regio tussen de N211 (Vilvoordsesteenweg / Rubensstraat) en de R0 te regelen. Vilvoorde gebruikt aan de Vlierkensstraat C23 (verboden voor het vervoer van zaken, uitgezonderd laden en lossen), Grimbergen past een C21 tonnagebeperking toe van 3,5 ton: aan de Groot-Molenveldlaan (uitgezonderd laden en lossen), Oude Shapenbaan (uitgezonderd laden en lossen) en Spaanse Lindebaan (uitgezonderd landbouwvoertuigen, dienstvoertuigen, gemeente en de lijn). Dit moet geharmoniseerd worden! Ofwel overal C23 ofwel overal C21 (3,5 t) , maar uiteraard liefst de Vilvoordse aanpak met C23.
Guldendal
Wij bewoners van het Guldendal wensen geen 1 richting, hierdoor moeten we steeds omrijden langs rondpunt Spaanse Linde, z'n niet naar het dorp. Door 2 richting te houden is onze straat steeds veilig geweest waarom dit veranderen?
meer voor bewoners
Waarom de SPL in een 30-zone plaatsen als het fietspad gescheiden is van de weg?
Is het denkbaar om met ANPR-camera's bewoners (ook Populierendal) vanaf de N202 in beide richtingen over het SPL te laten rijden?
Kunnen we de parkeerplaatsen aan de oostkant van de SPL, die vaak files veroorzaken, afschaffen ?
Wij zijn voor. De Sint-Servaasstraat is nu veel minder een sluipstraat geworden.
Er waren nog betere oplossingen om een beter evenwicht te vinden tussen enerzijds de bereikbaarheid van het centrum van Grimbergen en anderzijds de leefbaarheid van de woonbuurten Abstdal/Merode/Spaanse Lindebaan. Maar het huidig mobiliteitsplan voor Grimbergen-Centrum bevat veel goede aspecten en zorgt ook voor een betere en billijke spreiding van de lusten en de lasten. De bevolkingsenquête gaf duidelijk aan dat er meer éénrichtingsstraten werden gevraagd. De Sint-Servaasstraat heeft die nu al dankzij het mobiliteitsplan en met een positief resultaat.
Sluipverkeer Noodbeekstraat en omgeving
Nu dat Noodbeekstraat, Biestraat, Van Akenstraat, Bruinborrebeekstraat, Stekelbaarstraat, S'Gravenmolenstraat en Roostbaan lievelingen straten voor sluipverkeer geworden zijn zou het goed zijn om daar de snelheid op 30 Km/h te beperken.
Mvg
Zone 30 centrum Bakkerstraat / verkeersborden
Belangrijk dat heel goed wordt aangeduid en herhaald wordt dat we in zone 30 zitten.
Ik vraag ook extra aandacht voor de Bakkerstraat... Doodlopende straat.
Aangeduid door een (nieuw) klein verkeersbord, dat volgens mij niet goed zichtbaar is voor iedereen indien de Lagesteenweg een tweerichtingstraat zou worden. Verder schijnt men te denken dat zone 30 niet voor deze straat is. Men komt hier de hoek om gevlogen en dikwijls aan 50/u de straat uit gereden. Van de parking of de garages. Of diegenen die de straat maar inrijden zonder het verkeersbord te bekijken en dan rechtsom moeten maken. Gezien het een doodlopende is voelen kindjes en ook huisdieren zich veilig als ze buiten komen, maar niets is minder waar. Opgepast als een kindje (en er wonen er vijf kleine in de enkele huizen in deze straat) of een kat de straat onverwacht zou oversteken. In deze straat is zelfs 30 te hoog. Ik pleit voor een 20km zone in deze straat. En een duidelijk verkeersbord dat aanduidt dat de Bakkerstraat een doodlopende straat is.
Onleefbaar sluipverkeer Roostbaan, 's Gravenmolenstraat, Noodbeekstraat, Stekelbaarsstraat
De landelijke Roostbaan, smalle straat zonder voet- of fietspad, dat tijdens de spitsuren omgetoverd wordt in een autostrade. Deze straat is niet gemaakt om die hoeveelheid verkeer te slikken. De kasseibaan is al volledig stukgereden. Het verkeer staat bij momenten stil tot aan de grens met Meise en vindt zo ook zijn weg naar de omliggende straten en wijken. Super onveilig voor fietsers en voetgangers.
Zone 30, uitgezonderd plaatselijk verkeer, eenrichtingsverkeer richting Meise, fietsstraat, ... veel mogelijkheden. Maar dit is duidelijk de vergeten hoek van Grimbergen. Jammer.
Houd op met deze onzin!
Het is mij niet duidelijk wie aan al deze "verbeteringen" denkt, maar die persoon blijft óf thuis óf heeft geen baan waarvoor hij buitenshuis moet reizen...
Spaanse Lindebaan en Merodestraat eenrichtingsverkeer maken is een heel slecht idee. Je zou de congestie alleen maar vergroten, en niet verlichten. Mensen die in Strombeek wonen en naar Aldi, DelHaize, Vilvoorde, enz... moeten, hebben die route in beide richtingen nodig. En nu, na het blokkeren van de Merodestraat, heeft iedereen die terugkomt alleen nog het alternatief: in de rij staan bij die oneindige seinpalen op de Spaanse Lindebaan. De andere optie is om dat altijd in het werkgebied bij de Therme te doen, met 3 semaforen!! Het zou een beter idee zijn om je inspanningen te investeren in het repareren van de weg op de Spaanse Lindebaan die nu meer kuilen bevat dan bruikbare oppervlakte.
Verbindingswegen
Het autoverkeer moet zoveel mogelijk op de verbindingswegen teruggedrongen worden. Brusselsesteenweg, Wolvertemsesteenweg, Veldkantstraat, Spaanse Lindenlaan,...
Woonwijken moeten plaatselijk verkeer worden. Hier hoef je niet te zijn!
Spaanse Lindenbaan wordt aangepakt, maar naar de bewoners van de Roostbaan, Van Akenstraat,... wordt niet gekeken. Het is om te huilen hoe dit verbindingswegen/racebanen geworden zijn.
Als je wil bekomen dat mensen meer de fiets nemen of te voet gaan , moet het eerst veiliger gemaakt worden. Als ik met mijn kinderen naar school fiets, moet ik meer op de gevaren letten dan iets anders...
wie niet waagt niet wint maar ook parkeermisbruiken niet vergeten (nultolerantie!)
Voor Grimbergen-centrum maar ook voor de andere deelgemeenten/situaties vind ik het goed dat er nagedacht werd over de huidige heikele situaties en mogelijke oplossingen. Bovendien mogen wij als inwoner meedenken. Dus als inwoner met 41 jaar ervaring in het politiewereldje juich ik dit toe. De gemeente toont aan bijtijds te willen bijsturen en rekent hiervoor op ons als inwoners. De komende 10 jaren gaan de werken op de ring ons kopzorgen blijven bezorgen en door deze mobiliteitsplannen te activeren en waar nodig aan te passen, denkt de gemeente in het belang van haar inwoners. Duidelijk aangeven waar het zone 30 is in het belang van de schoollopende kinderen! Op de Spaanse Lindebaan vanaf het rond punt met de Prinsenstraat acht ik dit evenwel niet nodig daar het een éénrichtingsstuk wordt. Laat ons dit alles proberen en aanpassen waar nodig! Maar waar ik bovenal belang aan hecht zijn de parkeermisbruiken. Ik ben voorstander van een lik op stukbeleid. Het enige wat de e overtreders (veelal de groot-ouders die niet hier wonen) begrijpen, is wanneer het hen in de portemonnee raakt! Chapeau voor het werk van de gemeenschapswachten. 1 extra aanwerving = een optie. De kleine trajectcontroles gaan sowieso een hulp zijn en het is slim gezien om dit in eigen beheer te doen. Tot slot besef ik dat de invoering van een rijbewijs met punten nog beter zou zijn maar deze beslissing sleept al tientallen jaren aan. Extra parking voorzien t.h.v. de parking Ter Wilgen is andere optie.
DOOD AAN ALLE HANDEL IN DE KERNEN VAN GROOT-GRIMBERGEN
Ik ben zelf zelfstandige in Grimbergen en de opmerking is voor Grimbergen centrum en voor Strombeek al meermaals gegeven en ik kan ze alleen maar bijtreden. Wie durft er in het Centrum van Grimbergen en Strombeek NU nog een handel te starten???? Dit bestuur wil de handel in Stroimbeek, maar ook in Grimbergen centrum VERMOORDEN!! Met dit plan geeft het beleid duidelijk aan dat deze ploeg de handelaars WEG wil en waar is het overleg met de stakeholders. Ongehoord, bijna dictatoriaal. Zeer jammer en ik zou als burgemeesters deze 2 betreffende schepenen een duidelijke blaam geven door het vertrouwen erin in vraag te stellen. Dit plan heeft geen enkele draagkracht onder de Grimbergse Bevolking en handelaars. Het is onaanvaardbaar.
Driehoep Medode/spaanse Linde
Op zich geen probleem met de plannen daar ... ALS ...
* Het bovenste stuk van de spaanse Linde 2 rijvakken heeft. 1 naar Strombeek en 1 naar de Ringontsluiting. De bus in 2 richtingen laten rijden is BELACHELIJK.
* De ontluisting Brusselsesteenweg - Medode er komt en veilig is (en wie gaat dat weer betalen ?)
Zone 30 hoort niet op een ringweg rond centrum
Wil je voertugen uit het cenrum houden dan stimuleer je dit niet door de snelheid te verlagen en meer km's te laten rijden.
geen zone 30
Spaanse Lindebaan 50km/uur (en trajectcontrole), Merodestraat terug 2-richtingen zo wordt de spaanse lindebaan ontlast, weg met de luchtkussens in de Berkenlaan!
Spaanselindebaan moet zone 50 blijven en Merodestraat moet 2 richting blijven
Trajectcontrole kan zeker, maar zone 30 daar is nergens voor nodig. Als iedereen zich aan de zone 50 zal houden door trajectcontrole dan is er daar geen enkel probleem en het excuus van dat mensen dan weten dat zone 30 er aan komt gaat hier echt niet op, als je zone 30 goed aangeeft kan dit perfect veel later ingevoerd worden (prinsenstraat kan dan eventueel al iets vroeger zone 30 worden). Merodestraat moet ook geen zone 30 worden en moet ook 2 richtingen blijven. Fietspaden deftig heraanleggen daar en nadien het tijdelijk groot fietspad terug weghalen en de domme rode paaltjes kunnen daar dan ook verdwijnen. Men kan eventueel hiervoor de straat iets minder breed maken zodat men 2 mooie fietspaden kan aanmaken die de richting van het verkeer mee volgen. Dat men dan de Zilverstraat ook maar in 1 richting nog zou inkunnen door deze aanpassingen van jullie is ook te belachelijk voor woorden en verplichten jullie ook weer van rond te rijden terwijl dit absoluut niet nodig is.
Dus graag dit allemaal aan passen voor men de werken daar laat uitvoeren en voor de rest zou ik toch ook is heel goed het mobiliteitsplan tegen het licht houden want er zijn paar zeer dwaze knips en eenrichtingen ingevoerd die helemaal niet nodig zijn en de mensen die er wonen voldoende frustraties bezorgen.
Hopelijk komt het gezond verstrand snel terug bij de coaltie en zal men zaken willen recht trekken of terugdraaien.
Met vriendelijke groeten
Robin
Absdal zijstraten liever niet de KNIP door éénrichtingsverkeer in tegengestelde richtingen.
Huidige éénrichting in Guldendalstraat (als belangrijke toegang voor bussen aan inkom Guldendalmuseum) opnieuw tweerichtingen. Ook plannen éénrichting Diamantstraat en Koraalstraat annuleren. In deze tegenoverstelde richtingen veroorzaakt dit een KNIP waar geen extreme overlast was in Zilverstraat, enz. Zou beter zijn om de overlast aan te pakken waar het probleem zich wel stelt.
De éénrichtingsverkeer KNIP Absdal zijstraten=
•Gevaar indien er zich weeral een ongeval voordoet met wegversperring (fietsverbindingen rondpunt waar verkeerslichten ontbreken, ook voor nieuw fietspad Sparrenlaan).
•Ook gevaarlijk voor de inwoners zelf: vroeger was het tweerichtingsverkeer in Guldendalstraat, Diamantstraat en Koraalstraat de oplossing (als omleiding bij fille of omgeval van rondpunt via Prinsenstraat) in geval van nood (politie & hulpdiensten).
De knip in de Beukendreef weg
Beter een eenrichtingsverkeer van de veldkantstraat richting Beigem, ofwel 30km zone in de beukendreef, zou veel minder file veroorzaken.
Vlottere verbinding tussen centrum en Westvaartdijk via de Borgt (gehucht waar mobiliteitsplan ontbreekt).
Tijdens 10 jaar 'Werken Ring' zijn er blijkbaar hoog dringend alternatieven nodig die ontbreken door een blinde vlek regio Borgt zonder mobiliteitsplan. Eventuele oplossing is de inkom van lager schooltje in Jean Deschampsstraat verplaatsen naar achterzijde via zijpad aan fietsstraat gedeelte Humbeeksesteenweg in de Borgt (die toch leeg staat met betonblokken) waar plaats is voor extra parkeerplaatsen. Dan kan Jean Deschampsstraat opnieuw 2 richtingverkeer worden om samen met Leopold Luypaertstraat vlottere verbinding te voorzien tussen Vilvoordsestwg en Westvaartdijk richting Woluwelaan naar Mechelen of in andere richting Brussel. Is oplossing voor de omliggende wijk en Delhaize op Vilvoordsestwg te ontsluiten als er hinder is (werken Ring) op de hoofd verbindingsweg Ring via Kassei, Albert-I-laan verbindingweg voor Strombeek centrum of Medialaan Ring. Een eventuele omleiding voor de Borgt via centrum Grimbergen en Strombeek is voor Hellebeekstraat met huidige verkeersellende voor openbaar vervoer aan kruispunt Grimbergsestwg / Hellebeekstr / Brusselsestwg / Spaanse Lindebaan geen oplossing. Spaanse Lindebaan hinderd nu al de doorstroming op Brusselsestwg voor Beigem en Humbeek. Ook aan kruispunt Driekastanjelaars / Vilvoordsestwg SpaanseLindebaan wordt doorstroming openbaar vervoer tussen Steltplaats Grimbergen en station Vilvoorde op Vilvoordsestwg een probleem zonder vlottere ontsluiting van wijken aan Vilvoordsestwg via Westvaartdijk.
Sint Servaasstraat enkelrichting
Dit werkt goed voor het gebruik van de Kiss and Ride: zeker een te behouden maatregel!
Eventueel het parkeren logischer structureren. Bewoners parkeren nog steeds aan 'hun eigen' zijde van de straat.
Ook leveren geparkeerde wagens aan de linkerzijde, soms een probleem bij het verlaten van de kiss and ride. Het lijkt logischer dat wagens simpelweg aan de rechterzijde zouden parkeren.