Deze suggesties werden reeds ingediend
Thema 5: snelheid
Never ending story!
Snelheid is een groot probleem in Strombeek. De relatief brede straten zijn een speeltuin voor snelheidsfreaks, ten koste van de veiligheid van andere weggebruikers!
De frustratie die het nieuwe "mobiliteitsplan" oproept, doet niets af aan dit probleem, integendeel.
Na enkele minuten rondrijden om uit te vissen hoe ze zich in Strombeek moeten verplaatsen, verliezen sommige automobilisten hun geduld en trappen ze het gaspedaal in!
De plaatsing van flitspalen en een snelheidsbeperking van 30 km/u in het centrum en de omliggende straten moet worden overwogen!
De installatie van chicanes of verkeersdrempels moet ook worden bestudeerd.
Bedankt voor uw aandacht.
Séverine Beeckman
Thema 5: snelheid
Zone 30 over de gehele lengte van de Strombeeklinde aub
In het nieuwe plan begint de zone 30 in de Strombeeklinde pas vanaf de kruising met de Rijkendalstraat.
Dit betekent dat er tussen die kruising en Brussel (waar het sowieso zone 30 is) gedurende 100 meter 50km/u mag gereden worden. Ik begrijp dit niet zo goed. Waarom voeren jullie niet dezelfde kilometerbeperking in voor de volledige straat?
Het is hier vaak een echte snelweg (de Strombeeklinde) en auto's racen 's nachts en 's avonds door de straat.
Dit is ook ontzettend onveilig voor de honderden fietsers die 's ochtends naar school moeten vanuit Grimbergen naar Laken. (Zij nemen allemaal de Strombeeklinde). Ik zou de fietszone en de snelheidsbeperking doortrekken van het centrum naar het rondpunt in Brussel. Dus graag Zone 30 over de gehele Strombeeklinde.
Thema 5: snelheid
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Thema 5: snelheid
Verkeersdrempels
Verkeersdrempels! Dan moet men zijn snelheid wel aanpassen!
Thema 5: snelheid
Wetenschappelijk bewijs?
In de buurt van scholen ben ik absolute voorstander van zone 30. Een heel dorp zone 30 maken gaat dan weeral aan het nut voorbij. Zo werk je frustraties in de hand, zeker gezien alle omleidingen die chauffeurs al moeten volgen. Investeer liever in degelijke en veilige fietspaden. Dit hele plan lijkt een manier om auto's te bannen maar helaas is een wagen voor de meerderheid noodzakelijk om welke reden dan ook. Wagen zullen worden ingehaald door speedpedelecs en elektrische fietsen, ook niet heel veilig lijkt me?
Thema 5: snelheid
Fietsenstalling
Aangezien we een brede stoep hebben gekregen die voor niks dient zou het misschien leuk zijn om fietsenstallingen te plaatsen zodat de bevolking die op appartementen woning veilig hun fietsen kunnen wegzetten. De mijne staan nu buiten aan de deur en ik vraag mij elke morgen of ik zal kunnen gaan werken of ze er nog zullen staan of ze niet gestolen zijn.
Thema 5: snelheid
Overdreven snelheid in de Lakensestraat
De Lakensestraat is (buiten de spitsuren waar de auto's in de file staan) een autosnelweg geworden, gefrustreerde chauffeurs trekken er vol op vanaf het Gemeenteplein (vaak aan de verkeerde kant van de weg), wat veel geluidsoverlast en onveiligheid veroorzaakt. De geplande zone 30km/u kan soelaas brengen, maar de naleving zal een probleem worden. Mijn voorstel: dmv barrières (bloembakken? bomen?) het verkeer op een natuurlijke manier vertragen. Liefst géén verkeersdrempels in deze smalle straat, dat veroorzaakt trillingen en geluidsoverlast.
Thema 5: snelheid
Doelgerichte acties na invoering ruime fietszone
Binnenkort voeren we een ruime fietszone, waar een snelheidslimiet van 30km/u geldt, in het centrum van Strombeek-Bever in. Hierna zullen we de snelheid op verschillende plaatsen monitoren en, indien dit uit de resultaten van de metingen nodig blijkt, doelgerichte acties ondernemen.
Bij deze 'doelgerichte acties' kan onder meer gedacht worden aan:
infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.We willen via dit platform echter ook polsen of inwoners bijkomende snelheidsmaatregelen nu al noodzakelijk achten.
Thema 5: snelheid
Verkeersdrempels!
In meerdere straten verkeersdrempels aanbrengen, men moet dan wel de snelheid verminderen!
Thema 5: snelheid
In het centrum van Strombeek overal fietszone en 30 km
Dit is een essentieel onderdeel van het mobiliteistplan. Kinderen moeten veilig op straat kunnen fietsen.
Waarom wachten om dit uit te voeren? Wegversmallingen, bloembakken (met wat groen/bloemen erin werkt rustgevend op de automobilist) of andere onstakels, en uiteraard boetes via onder meer flitscontroles zullen hierbij zeker helpen. Dank hiervoor!
Thema 5: snelheid
Draagvlak voor realistische snelheidsbeperkingen: 50 km/u als standaardregel. Zone 30 en Fietsstraten als uitzondering op specifieke plaatsen.
In de Wegcode is de standaardregel voor de bebouwde kom MAXIMUM 50 km/u. Strombeek is een woongemeente en zo goed als volledig bebouwde kom. 50 km/u moet dan ook de standaardregel zijn en blijven. Zones 30 en Fietsstraten moeten de uitzondering zijn op bepaalde specifieke plaatsen, vlak voor een school bijvoorbeeld.
Naast deze algemene snelheidsregel, bepaalt de Wegcode dat de weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen aan de omstandigheden zoals de plaatsgesteldheid, de drukte, het weer enz! Hierop toezien vraagt natuurlijk meer werk dan gewoon een algemene snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren en dit controleren met camera’s. Maar camera’s houden geen rekening met de specifieke situatie. Als er dan toch zones 30 worden ingevoerd, bv. aan scholen, dan moet dit op zijn minst met dynamische verkeersborden waardoor er ’s nachts en in het weekend wel aan 50 km/u kan gereden worden. Mensen die hier wonen, werken of inkopen doen, moeten zich nog kunnen verplaatsen aan een normale snelheid. Maar zoals altijd in België, gaan we een bestaand probleem (er zijn inderdaad mensen die véél te snel rijden) aanpakken door iederéén te straffen door het opleggen van onrealistische snelheidsbeperkingen! Er zit echt niemand te wachten op een zone 30 of fietszone in heel Strombeek. Laat ons de wegpiraten die 's nachts aan 100 km/u door de Strombeeklinde scheuren streng aanpakken! Overal zone 30 is gewoon niet realistisch, daar is geen draagvlak voor en niemand houdt er zicht aan!
Thema 5: snelheid
30km/u in woonstraten
In de Jan Mulsstraat en alle woonstraten (huizen langs de weg) is de maximumsnelheid 30 km/u. Er mogen geen verkeersdrempels zijn, omdat de straten te klein zijn en de huizen te dicht op de weg staan. Dit zou andere overlast veroorzaken (lawaai, trillingen, enz.).
Thema 5: snelheid
Bloembakken of snelheidsvertragers in de Jozef van Elewijckstraat - Rijkendalstraat
Een belangrijk deel van het verkeer dat niet meer via het Cultureel Centrum kan neemt nu deze straat. De snelheid waarmee ze rijden is overdreven omdat ze bijna nergers voorrang moeten verlenen. Een inperking via snelheidsvertragers (bv bloembakken) lijkt mij hier aan de orde.
Thema 5: snelheid
Verkeersdrempels voor snelheid te vermideren
sinds een week zijn er gele palen die geplaatst werden voor de snelheid te verminderen in de nieuwelaan .... dit heeft het omgekeerde effect en auto's versnellen om als eerst door te rijden. Het plaatsen van verkeersdrempel zou dus wel meer effectief zijn voor het respecteren van de verkeersregels en een veilige omgeving voor de fietser en bewoners te creëren . Ik zou ook Verkeersborden toevoegen voor snelheid en prioriteit want blijkbaar denken mensen nog altijd dat de Nieuwelaan een prioriteit laan is en NEEN.
Thema 5: snelheid
Rampzalige situatie
Globaal genomen is het verkeersplan een regelrechte ramp voor de inwoners van Strombeek. We brengen meer tijd door in de file (vervuiling), met lagere snelheden waardoor er meer vervuiling ontstaat en we moeten meer kilometers afleggen (nieuwe vervuiling). Ten slotte verspillen we veel tijd, wat een economische ramp is.
Wij stellen voor om het huidige verkeersplan los te laten en terug te keren naar de oude situatie.
Thema 5: snelheid
Blijf bij de essentie!
Op specifieke plaasten zoals in de DIRECTE omgeving van een school de snelheid beperken, daar kan niemand met gezond verstand iets op tegen hebben. Om dit dan door te trekken op HEEL Strombeek Centrum of HEEL Grimbergen Centrum, of... is dan weer overdreven.
Zoiets komt over als "Alles voor de fietsers en voetgangers en de automobilisten moeten dan maar weer bloeden". Kunnen wij nog bewegen in onze eigen gemeente zonder telkens een boete te moeten vrezen wegens een snelheidsoverschrijding van 1 of 2 km/uur?
Thema 5: snelheid
Onaangepaste snelheid
In veel straten zoals de Sint Amandsstraat en de Rodepoortstraat wordt er te snel gereden. Hopelijk wordt gans die zone een Zone 30 met een lidar of flitspalen want oversteken is heel gevaarlijk. Ik ben niet de enige die zich over de snelheid zorgen maakt.