Even opfrissen

Evaluatie

Jullie bijdragen
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Het spaghettiplan ontwarren
Het circulatieplan heeft nood aan een logische structuur met lussen voor lokaal verkeer voor de verschillende wijken, en doorgaande wegen. Met randparkings, eventueel. En duidelijke signalisatie.
Goed uitgeruste en brede wegen knippen en het verkeer omleiden door kleine straten, is een vreemde aanpak voor verkeersveiligheidsplan.
Er zijn te veel knippen. Het verkeersnetwerk is daardoor te weinig robuust. In geval van belemmeringen in het centrum zijn er vaak geen alternatieven, ook niet voor hulpdiensten.
Het commercieel centrum is vrijwel onbereikbaar vanuit het westen (het kan, maar met de nodige zigzaggen door kleine straten die daarvoor niet bestemd zijn).
Thema 3: verkeersstroom Temselaan
Een knip in de Temselaan
De verkeersstroom die vroeger een kortere weg nam via Treft, neemt deze nu via de Temselaan. De stroom heeft zich dus verschoven. Daarom stellen we voor om deze straat te knippen t.h.v. de ‘afbuiging’ (splitsing tussen bedrijvengebied en woongebied). Het bedrijf Procter & Gamble kan dan ontsluiten via de Boechoutlaan. De inwoners in de Temselaan (vanaf huisnummers 36 en 39) kunnen dan ontsluiten via de Romeinsesteenweg.
Andere suggesties?
Vlotte verkeer Sint annalaan- romeinse steeweg
Sluipverkeer kunnen we niet tegenhouden: dat is een feit!.. maar indien deze vlot, TRAAG, zonder indernissen op de grote banen loopt, is het beter voor iedereen.. dus vlot = geen stop! => minder kruispunten!, minder zebrapad, minder "parkeerplaatsen", enz.. Dus, eens dat je op die baan bent, moet je blijven rijden aan 30km/u tot aan je eindpunt, zonder te stoppen! rapper gezegt dan gedaan.. maar oplossingen (ten minstens verbeteringen!) bestaan: verkeerlichten synchroniseren, (en minder verkeerlichten ook), minder kruispunten door eenrichting straat of dode einde straat, dat kan. Een direct acces op de ring vanaf de romeinse steenweg, door de parking C, zonder licht is gemakkelijk te realiseren, en zou de romeinse steenweg ontlasten. Kruispunten romeinse steenweg-Van elewijk-rode kruis: 3 (2?) verkeerslichten, niet gesynchroniseerd op 50 m! (en 100m verder, op nieuw een verkeerlicht aan de boechoutlaan!). We kunnen de zelfde redenering houden met de "binnen sluip baan" in strombeek: een "mini-ring", eenrichting, rond de centrum..1 (smalle) prioriteire rijvak, en zo weinig mogelijke indernissen: aan 10km/u, kan je gemakkelijk uw besteming raken.. (dus, niet voor de scholen of handels,enz). je blijft rijden, heel traag, maar je kan overal naartoe, gemakkelijk, je kunt zelf dat gebruiken om "door de dorp" te passeren..en ja je moet soms een langere weg nemen dan nodig, door de eenrichting.. het is ook een goede idee voor de bussen die niet meer elkaar moeten kruisen..
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Algemene opinie mobiliteitsplan, negatieve aspecten
Het bevorderen van het fietsverkeer is een lovenswaardig plan. Maar de meeste bewoners zijn autogebruikers, vooral degenen onder ons die ouder zijn dan een bepaalde leeftijd en met bepaalde (veel) fysieke beperkingen/gezondheidsproblemen. Het plan negeert onze behoeften. Auto is nodig om te winkelen, om naar de apotheek te gaan, om naar het gemeentehuis te gaan, om naar het OCMW te gaan, om naar de kinesitherapeut te gaan, om naar de vuilophaalcentra te gaan, enz. Het nieuwe mobiliteitsplan beperkt en/of maakt het rijden moeilijk via Strombeek. Dit is geen grote stad die zo'n groots plan nodig heeft, dat uiteindelijk leidt tot vervuiling (langere en langzamere verkeersroutes), ongelukken (te veel kruisen en bochten), situaties waarin straten die niet gepland zijn voor veel verkeer plotseling hoofdstraten worden. Ik woon al meer dan 30 jaar in Strombeek en was altijd blij met de vlotheid van het verkeer. Nu wordt het meer een nachtmerrie. Als dit aan de stemming lag, zou ik, nu ik enkele van de gecreëerde problemen ben tegengekomen, voor het terugdraaien van het plan stemmen.
Thema 4: verkeersstroom Lakensestraat-Rijkendalstraat
Verplaats de knip in de oude mechelsestraat
Als je de knip in de oude mechelsestraat verschuift tot voorbij het Dorekensveld, dan is er voor iedereen die van aan het kapelleke komt een alternatief en moeten de meeste mensen van strombeek niet leer langs twee scholen en de lakensestraat en rijckendal om naar Strombeek of Grimbergen centrum te gaan
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Enkel verschuiving van de mobiliteitsproblematiek : huidig plan werkt niet
Wij zijn niet 'rechtstreeks' geïmpacteerd, wij wonen op de Sint-Annalaan in Koningslo.
Maar :
- de enorme verkeersdrukte in de ochtendspits komende uit de Piereman is niet veranderd, er staat nog steeds een meterslange file (soms tot aan het vroegere Bauknecht gebouw) om zo de Sint-Annalaan op te rijden richting autostrades.
- wij doen een groot deel van onze boodschappen in Strombeek/Grimbergen (toch ondersteuning van jullie handelaars) en je geraakt nergens meer of via hele lange omwegen
En zo kunnen wij nog wel even doorgaan.
Denk niet dat huidige situatie de oplossing is.
Sluipverkeer is idd een probleem, maar op deze manier geen oplossing, enkel verplaatsing/verschuiving van het probleem.
Mobiliteit Strombeek-Bever
Nieuw beleidsplan
mei 2023
Uitrol circulatiemaatregelen
februari 2024
Uitrol fietszone
mei 2024