Even opfrissen
Bekijk alle info
Evaluatie
Bekijk hier alle suggesties
Jullie bijdragen
Thema 5: snelheid
Blijf bij de essentie!
Op specifieke plaasten zoals in de DIRECTE omgeving van een school de snelheid beperken, daar kan niemand met gezond verstand iets op tegen hebben. Om dit dan door te trekken op HEEL Strombeek Centrum of HEEL Grimbergen Centrum, of... is dan weer overdreven.
Zoiets komt over als "Alles voor de fietsers en voetgangers en de automobilisten moeten dan maar weer bloeden". Kunnen wij nog bewegen in onze eigen gemeente zonder telkens een boete te moeten vrezen wegens een snelheidsoverschrijding van 1 of 2 km/uur?
Andere suggesties?
mobiliteitsplan: bijkomende positieve resultaten?
Hieronder bijkomende resultaten van het mobiliteitsplan die misschien eerder onverwacht zijn:
1. minder zwerfvuil
Op 23 maart organiseerde de gemeente een gezamenlijke opruimactie van het zwerfvuil in Strombeek-Bever. Na de actie was de algemene conclusie dat merkbaar minder zwerfvuil ogeraapt werd dan tijdens vroegere edities.
Ook navraag bij de mensen die elke week op vrijdag de dorpskern netjes maken, bevestigde dit.
2. betere luchtkwaliteit
Ik heb de indruk dat de luchtkwaliteit sinds de invoering van het plan vebeterd is.
3. minder decibels
Ook hier lijkt mij een vebetering. opgetreden te zijn.
Het zou aan te bevelen zijn dit door cijfers en andere gegevens te kunnen bevestigen.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
De rust van vroeger terugbrengen in de Jan Mulsstraat
Sinds de invoering van het plan is de Jan Mulstraat een belangrijke sluipverkeer geworden voor doorgaand verkeer door Strombeek. Dit heeft geleid tot een explosie van verkeer in de straat en een ondraaglijke situatie voor de bewoners: bijna 3.000 auto's passeren dagelijks door de straat, samen met talloze vrachtwagens, lawaaierige motorfietsen en voertuigen die de snelheidslimieten niet respecteren (40% van de voertuigen rijdt aan meer dan 30 km/u in de straat, sommige zelfs aan meer dan 70 km/u). De situatie is extreem gevaarlijk en kan op een dag tot een tragedie leiden.
Hier is een situatie die het probleem van doorgaand verkeer in de Jan Mulsstraat zou kunnen oplossen:
- Keer de rijrichting op de Schoolstraat om.
- Duw het doorgaand verkeer vanuit de Villegas de Clercampstraat richting Antwerpselaan door de bestaande blokkade te heropenen (enkel in de richting van de afrit Strombeek).
- ter hoogte van de kruising van de Acacialaan en de Jan Mulsstraat links- en rechtsafslagen toelaten. De Jan Mulsstraat zou toegankelijk blijven voor alle bewoners.
-Verbied grote vrachtwagens in dit gebied.
-Toegangsborden toevoegen voor alleen bestemmingsverkeer in dit gebied.
De evacuatie van Villegas richting Antwerpselaan zal ook toelaten om een uitgang van de parking in gereedheid te brengen richting de buitenkant van Strombeek en niet richting Jan Mulsstraat en dan richting Gemeenteplein.
Thema 4: verkeersstroom Lakensestraat-Rijkendalstraat
(naast omwegen) 3 supergevaarlijke kruisingen bijgecreƫerd (moet opgelost worden)
Je komt van Nieuwelaan of Gemeenteplein (want je bent met auto) en rijdt de Lakenstraat in (CC is nu links van je) : direct 2 levensgevaarlijke zijstraten aan rechterkant (want weinig zichtbaarheid en nu veel verkeer) : namelijk verkeer uit Jetsestraat en volgende staat = verkeer uit Jozef van Elewijstraat (daar je moet dan naar links Rijkendalstraat in (zicht aan rechterkant = zeer beperkt : je staat midden kruispunt voor je echt iets ziet) en dan wordt je nog eens (ipv verder recht Rijkendalstraat in te kunnen rijden) terug naar links/Kerk (via Stombeeklinde gestuurd <- alsweer gevaarlijk kruispunt). Meer algemeen over dit mobiliteitsplan : 1.gevaarlijke punten die ik vroeger vermeed (en voor mobiliteitsplan was er minder verkeer) moet ik nu verplicht wel nemen 2.bij geen enkele plaats werd er iets aan wegmarkering (lijnen/platen/...) gedaan om ze veiliger te maken 3. ik rijd nu (en velen met mij, want alle verkeer is nu geconcentreerd in zeer smalle straten die daar nooit op voorzien zijn : vb. Schoolstraat + 1 hoop gaten) bij elke verplaatsing minstens 2, soms 5 km extra ! 4. ik vraag me af of (voor dit ingevoerd was) er iemand die nieuwe ritten eens met de auto (of fiets = meer tijd om na te denken) heeft afgelegd (en rekening gehouden heeft met spitsuren/schooluren). ALGEMEEN : veiligst = ronde punten mogelijks "metalen palen die in/uit de grond gaan) met electronische kaart voor bewoners Strombeek... in elk geval : verbetering is vereist
Thema 2: verkeersstroom over de brug van de A12 (Meisestraat)
Overlast centrum vermijden
Door de brug open te laten kunnen de inwoners van Strombeek de gemeente verlaten zonder door het centrum te rijden.
Mijn voorstel in thema5 is het plaatsen van borden "Lokaal verkeer" alsook borden "Camera".
Het feit om rond Strombeek de Romeinselaan, Sint Annalaan, Bouchoutlaan deze borden te plaatsen zal het een groot invloed hebben op het sluipverkeer. Strombeek blijft gemakkelijk toegangbaar voor hulp, spoed en leverdiensten en dus ook voor de inwoners.
Thema 5: snelheid
Rampzalige situatie
Globaal genomen is het verkeersplan een regelrechte ramp voor de inwoners van Strombeek. We brengen meer tijd door in de file (vervuiling), met lagere snelheden waardoor er meer vervuiling ontstaat en we moeten meer kilometers afleggen (nieuwe vervuiling). Ten slotte verspillen we veel tijd, wat een economische ramp is.
Wij stellen voor om het huidige verkeersplan los te laten en terug te keren naar de oude situatie.
Mobiliteit Strombeek-Bever
Nieuw beleidsplan
mei 2023
Uitrol circulatiemaatregelen
februari 2024
Uitrol fietszone
mei 2024