home-page

Strombeek-Bever

Waarom?

Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is en dat de wandel- en fietsruimte er beperkt is. Een deel van de verkeersdruk wordt veroorzaakt door doorgaand gemotoriseerd verkeer richting R0 die geen bestemming hebben in het centrum.

Wat?

Er zijn drie belangrijke sluiproutes gedetecteerd: 

  • Route 1: via de Oude Mechelsestraat en de Landhuizenlaan
  • Route 2: via de Grimbergsesteenweg en de Nieuwelaan
  • Route 3: via de Grimbergsesteenweg en de Strombeeklinde

We willen het centrum verkeersveiliger en stelselmatig verkeersluwer maken. Daarvoor is een goed functionerende Sint-Annalaan en Romeinsesteenweg nodig. We pakken ook het sluipverkeer aan. 

We nemen maatregelen om deze en andere sluiproutes tegen te gaan. Die combinatie moet ervoor zorgen dat doorgaand verkeer maximaal geweerd wordt uit het centrum van Strombeek-Bever. Voor de noord-zuid-verplaatsingen dient de Sint-Annalaan maximaal benut te worden. Voor de oost-west-bewegingen moet men gebruik maken van de R0 of de combinatie van de Antwerpselaan-Sint-Annalaan.

  • Sluiproute1: Oude Mechelsestraat - Landhuizenlaan. De sluiproute heeft een sterke link met afrit 7 van de R0 en afrit 2 van de A12. We plaatsten daarom een verkeersknip in de Oude Mechelsestraat ter hoogte van het kruispunt met de Meisestraat.
  • Sluiproute 2: Grimbergsesteenweg - Nieuwelaan. De heraanleg van het Gemeenteplein zal het sluipverkeer tegengaan. Doorgaand verkeer in de zuidelijke richting (met asverschuiving) blijft mogelijk. In de noordelijke richting is geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer mogelijk via de Nieuwelaan en de Grimbergsesteenweg.
  • Sluiproute 3: Grimbergsesteenweg – Strombeeklinde. Dit is een alternatieve sluiproute voor sluiproute 2 en zorgt hoofdzakelijk voor conflicten en verkeersdruk tijdens de begin- en einduren van de school Sint-Jozef. Om deze sluiproute tegen te gaan onderzoeken we de haalbaarheid van een schoolstraat of autoluw centrum in de omgeving van het Sint-Amandsplein in samenspraak met de Sint-Jozefsschool en De Lijn.
  • Verder werden ook twee verkeersfilters langs de N276 Antwerpselaan voorzien: een in de Beverstraat en een in de de Villegas de Clercampstraat. Op die plaatsen is geen doorgang meer mogelijk voor het gemotoriseerd verkeer dat vanuit de N276 Antwerpselaan richting of door centrum Strombeek-Bever rijdt of omgekeerd. Doorgaand fiets- en voetgangersverkeer blijft hier mogelijk.
  • Er werd een verkeersknip geplaatst in Treft ter hoogte van de parkinginrit van het Ibishotel om het doorgaand gemotoriseerd verkeer komende van Brussel of als alternatief voor de Ring te weren. 

In volgende straten stelden we enkelrichtingsverkeer in of draaiden we de rijrichting om zodoende alternatieve sluiproutes tegen te gaan: de Rijkendalstraat (tussen Lakensestraat en Sint-Amandsstraat), de Meisestraat (tussen Van der Nootstraat en Grimbergsesteenweg), de Victor Soensstraat, de Hendrik Drapsstraat, de Rodepoortstraat, de Koningslosesteenweg, de de Villegas de Clercampstraat, de Jan Mulsstraat, de Schoolstraat, de Pastorijstraat en de Wemmelsestraat (tussen Verbeytstraat en Victor Soensstraat).

We richten in het centrum van Strombeek-Bever nog een uitgebreide fietszone in waarbinnen een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt en het gemotoriseerd verkeer de fiets niet mag inhalen. 

Tussentijdse evaluatie

In Strombeek-Bever werd het geheel van de hierboven beschreven circulatiemaatregelen ingevoerd op 12 februari 2024.

We ontvingen evenwel verschillende meldingen over volgende thema’s:

  • verplaatsing van de sluiproute naar alternatieve routes waaronder Lakensestraat-Rijkendalstraat-Strombeeklinde-Otto de Mentockplein-Rodepoortstraat-Piereman. De Temselaan krijgt nu het sluipverkeer van de Treft. Maar ook over de brug van de A12 (Meisestraat) blijft sluipverkeer rijden;
  • het niet respecteren van de geldende snelheidslimiet;
  • de verminderde bereikbaarheid van/uit bepaalde locaties.

Om de knelpunten met betrekking tot de circulatie te verhelpen, stellen we enkele suggesties voor die tevens een gunstige impact zullen hebben op de ontsluiting en de bereikbaarheid.

Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)

Om sluipverkeer doorheen het volledige centrum van Strombeek-Bever aan te pakken dienen we in te zetten op het verbeteren van de doorstroming op de hoofdassen (Romeinsesteenweg en Sint-Annalaan). Het betreft hier twee gewestwegen.

Thema 2: verkeersstroom over de brug van de A12 (Meisestraat)

Inzake de verkeersstroom over de brug van de A12 (Meisestraat) stellen we voor om de Meisestraat (brug) af te sluiten door middel van een verkeersknip.

  • Dit kan door een harde knip waarbij de brug (Meisestraat) een fiets- en voetgangersbrug wordt en gesloten wordt voor auto's en zwaar vervoer. Dit betekent dat inwoners van Treft, hetzij via de Romeinsesteenweg, hetzij via de Boechoutlaan moeten ontsluiten;
  • Een alternatief hierop is om te werken met een trajectcontrole waarbij een ANPR-camera wordt geplaatst in de Beverlindestraat t.h.v. de Boechoutlaan en een camera in de Meisestraat (brug) t.h.v. de Beverstraat om doorgaand gemotoriseerd verkeer op deze route onmogelijk te maken. Inwoners van Treft, Gentsestraat, Beverlindestraat en Temsesteenweg kunnen te allen tijde ontsluiten via de brug (Meisestraat). Ook voor pakjesdiensten, leveringen en bezoekers blijft dit mogelijk.

Aangezien er bij dergelijke verkeersknip geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer mogelijk is komende van de Meisestraat (brug) zal dit het lokaal ontsluitingsverkeer niet meer verplichten om via de schoolomgeving ('t Villegastje) te rijden.

Daarom stellen we in dit scenario voor om de rijrichting in de de Villegas de Clercampstraat en de Jan Mulsstraat (en dus ook de Schoolstraat) terug om te draaien zoals de situatie vroeger was. Dit betekent ook een veel veiliger situatie aan het kruispunt t.h.v. het Gemeenteplein. Bovendien zal het ontsluiten van inwoners hierdoor al veel korter en vlotter kunnen gebeuren, waardoor het gevoel van isolatie zal verminderen.

Thema 3: verkeersstroom Temselaan

De verkeersstroom die vroeger een kortere weg nam via Treft, neemt deze nu via de Temselaan. De stroom heeft zich dus verschoven. Daarom stellen we voor om deze straat te knippen t.h.v. de ‘afbuiging’ (splitsing tussen bedrijvengebied en woongebied). Het bedrijf Procter & Gamble kan dan ontsluiten via de Boechoutlaan. De inwoners in de Temselaan (vanaf huisnummers 36 en 39) kunnen dan ontsluiten via de Romeinsesteenweg.

Thema 4: verkeersstroom Lakensestraat-Rijkendalstraat

De voorgestelde maatregel uit thema 2 zal hoogstwaarschijnlijk al een positieve invloed hebben op de verkeersstroom Lakensestraat-Rijkendalstraat-Strombeeklinde-Otto de Mentockplein-Rodepoortstraat-Piereman. Bijkomend willen we onderstaande maatregelen aan de inwoners voorstellen, als ontrading van het sluipverkeer. Blijvende monitoring is echter noodzakelijk om in een volgende evaluatie nog bijsturing te kunnen doen.

  • in de Rijkendalstraat (komende vanuit de richting Lakensestraat) het gemotoriseerd verkeer te verplichten t.h.v. de Strombeeklinde rechtsaf te rijden (richting rotonde Romeinsesteenweg);
  • bijkomend kan de Nijverheidslaan en Kleinewinkellaan geknipt worden t.h.v. de Ringlaan. Bewoners van de Kleinewinkellaan en bedrijven in de Nijverheidslaan kunnen nog steeds ontsluiten via de Sint-Annalaan.

Thema 5: snelheid

Binnenkort voeren we een ruime fietszone, waar een snelheidslimiet van 30km/u geldt, in het centrum van Strombeek-Bever in. Hierna zullen we de snelheid op verschillende plaatsen monitoren en, indien dit uit de resultaten van de metingen nodig blijkt, doelgerichte acties ondernemen.

Bij deze 'doelgerichte acties' kan onder meer gedacht worden aan:

  • infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen;
  • handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.

We willen via dit platform echter ook polsen of inwoners bijkomende snelheidsmaatregelen nu al noodzakelijk achten.

Thema 6: bereikbaarheid

Als de bijsturingen van de knelpunten van de thema's 1 tot en met 5 gebeurd zijn, kunnen eventueel bijsturingen in functie van het optimaliseren van de bereikbaarheid doorgevoerd worden. De maatregelen die naar aanleiding van deze tussentijdse evaluatie worden doorgevoerd, zullen op hun beurt opnieuw geëvalueerd worden. Het betreft hier immers een eerste tussentijdse evaluatie.

Via dit participatieplatform wensen we inwoners de kans te bieden om gemotiveerde feedback te geven en eventuele eigen suggesties te formuleren over onder meer de hierboven vermelde thema's. Dat kan hier.