We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Thema 5: snelheid

Draagvlak voor realistische snelheidsbeperkingen: 50 km/u als standaardregel. Zone 30 en Fietsstraten als uitzondering op specifieke plaatsen. 

Waar gaat jouw suggestie over?

In de Wegcode is de standaardregel voor de bebouwde kom MAXIMUM 50 km/u. Strombeek is een woongemeente en zo goed als volledig bebouwde kom. 50 km/u moet dan ook de standaardregel zijn en blijven. Zones 30 en Fietsstraten moeten de uitzondering zijn op bepaalde specifieke plaatsen, vlak voor een school bijvoorbeeld.  
Naast deze algemene snelheidsregel, bepaalt de Wegcode dat de weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen aan de omstandigheden zoals de plaatsgesteldheid, de drukte, het weer enz! Hierop toezien vraagt natuurlijk meer werk dan gewoon een algemene snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren en dit controleren met camera’s. Maar camera’s houden geen rekening met de specifieke situatie. Als er dan toch zones 30 worden ingevoerd, bv. aan scholen, dan moet dit op zijn minst met dynamische verkeersborden waardoor er ’s nachts en in het weekend wel aan 50 km/u kan gereden worden. Mensen die hier wonen, werken of inkopen doen, moeten zich nog kunnen verplaatsen aan een normale snelheid. Maar zoals altijd in België, gaan we een bestaand probleem (er zijn inderdaad mensen die véél te snel rijden) aanpakken door iederéén te straffen door het opleggen van onrealistische snelheidsbeperkingen! Er zit echt niemand te wachten op een zone 30 of fietszone in heel Strombeek. Laat ons de wegpiraten die 's nachts aan 100 km/u door de Strombeeklinde scheuren streng aanpakken! Overal zone 30 is gewoon niet realistisch, daar is geen draagvlak voor en niemand houdt er zicht aan!