Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Ontdek de ingediende ideeën over het ontwerp beleidsplan

104
112

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 104 bijdragen
Prinsenstraat vrijwaren als één van de mooiste straten van Grimbergen in plaats van er een drukke verkeersas van te maken
Door het verkeer éénrichting te maken op (een deel van) de Spaanse Lindebaan wil men meer verkeer richting Prinsenstraat sturen: volgens mij absoluut geen goed idee. Het lijkt me nogal onzinnig om zoveel verkeer af te leiden naar wellicht de mooiste straat van Grimbergen (sinds het kappen van de Japanse kerselaren op de Beiaardlaan). Bovendien bevindt zich in de Prinsenstraat een school met zon 730 leerlingen (Prinshenhof). Het lijkt me bijgevolg absoluut geen goed idee om hier bewust meer verkeer naartoe te leiden.
Aurelie G.
0 0
lees meer
Wandelstrook Westvaartdijk wordt fietssnelweg: indicatie met verkeersbord voor vlot verkeer
Het is leuk en vooral mooi wandelenen fiesten langs de vaart aan de Westvaartdijk. In het nieuwe plan wordt dit ingetekend als een fietssnelweg. Deze weg leent zich er perfect toe maar is momenteel niet duidelijk genoeg gesignaliseerd. Momenteel is het soms al fietsgebel en mogelijks gevloek omdat speedelecs plots snel voorbijrijden en omgekeerd omdat voetgangers soms plots uitwijken. In se heeft deze mooie weg geen nieuwe aanleg nodig, laten we zelfs de huidige mooie aanleg behouden. Wel kan een simpel informatie-verkeersbord de oplossing bieden voor de huidige maar vooral de toekomstige fietsers en voetgangers. Vraag bv om fietsers rechts te houden (vaartkant) en voetgangers links (boskant) of omgekeerd. Een simpel verkeersbord dat enkele keren wordt geplaatst, zal onmiddellijk meer duidelijkheid en respect voor beide weggebruikers brengen.
geert r.
0 0
lees meer
Grimbergse dorpskern niet in twee splitsen!
De gemeente wil een knip doorvoeren aan de Lagesteenweg ter hoogte van "De Kroon" en aan de Pastoor Wouterstraat ter hoogte van de ingang van het Prinsenpark. Het dorp in twee helften delen waardoor er omliggend alleen maar meer verkeer zal komen die gaan rondrijden van de éne kant naar de andere kant is geen goede oplossing mijn inziens. Het studiebureau meld dat 25 % van het verkeer in het centrum niet stopt en dus doorgaand sluipverkeer is. Bedenking 1: Dit is gemeten in de voorbije drie jaren. In deze jaren waren onze Steenwegen afgesloten en zocht iedereen uiteraard een alternatieve weg. Bedenking 2: Tot drie maal toe heb ik gevraagd hoeveel auto's dat zijn 25%. Ik wacht nog steeds op het antwoord. Nochtans is dat toch een zeer belangrijk cijfer dat de beslissing zou moeten ondersteunen of net niet. Ik woon momenteel in het centrum en ik merk niets van drukte. Integendeel. Het is er aangenaam wonen. We hebben een prachtig centrum. Doe aan onderhoud en zorg dat de straten berijdbaar zijn. Maak brede fietspaden ipv fietsstraten en zorg met de inrichting dat de fietser voorrang heeft. Maak de plaats voor de auto overal minder breed en werk met een lus in één richting met méér parkeergelegenheid dan er nu is voor de handelszaken. Controleer de blauwe zone. Maak geen fietsstraten want dan veranderd er niets. Nu is ook al sinds geruime tijd 30km de max toegelaten snelheid. Controleer dat en je hebt geen fietsstraat nodig.
Gert T.
0 3
lees meer
Centrum Grimbergen
Merodestraat toegankelijk maken komende zowel vanaf richting het station als vanaf richting Hellebeek op de Brusselsesteenweg. Nu de speelbroek toch enkel richting wordt is het kruispunt eenvoudig aan te passen. Dubbele rijrichting Spaanse Lindebaan over het hele traject. Geen knip in de Pastoor Woutersstraat en Kerkplein. In het oostelijke deel van de Spaanse Lindebaan wordt beurtelings parkeren ingevoerd ???? Er is nu soms stilstaand verkeer vanaf de Vilvoordsesteenweg of vanaf het rond punt. Lage steenweg enkel richting van Speelbroek. Het aanleggen van VOETPADEN en FIETSPADEN die ruim voldoen.
LUDO V.
0 2
lees meer
Kruispunt N211 het station van de LIJN
Dit reeds overbelast kruispunt zal meer verkeer te verdragen krijgen owv de knip in Grimbergen centrum (komende van de Brusselsesteenweg) en de knip in het zonneveld (komende van Beigemsesteenweg). Voor een vlotte afhandeling van dit kruispunt zal: • de parkeerstrook (auto's op straat geparkeerd) in het begin van de Beigemsesteenweg moeten verdwijnen. • Extra voorsorteer ruimte op de Beigemsesteenweg nodig zijn. • En aangepaste slimme verkeerslichten die in functie van het volume het verkeer vlot laten passeren. 
Lode C.
0 0
lees meer
De lus: enkel goed voor een fietstocht in augustus
Het bovenste deel van de Spaanse Linde enkele richting maken lost weinig op: - het onderste deel van de Spaanse Linde is niet geholpen - de overlast op het bovenste deel wordt gedeeltelijk verlegd, niet alleen naar de Merodestraat, maar ook het Guldendal (en Abtsdal) zullen hier vooral tijdens de ochtendspits veel hinder van ondervinden. - veel voetgangers en fietsers komen uit of door het Abtsdal om via het bos het centrum te bereiken. Zij zullen dan een drukke de Merodestraat moeten oversteken. Komen er veel fietsers/voetgangers van over de Spaanse Lindebaan? Beter zou zijn om maatregelen te nemen om verkeer te ontmoedigen op de hele Spaanse Lindebaan: herinrichting van de straat, zwaar verkeer verbieden, en correcte handhaving van alle overtredingen. Ook de afstelling van verkeerslichten op de gewestwegen zou helpen om de keuze voor de grotere banen logischer te maken. Ter info: bovenste deel Spaanse Linde heeft ongeveer 40 woningen, De Merodestraat 60, Guldendal 12, en Abtsdal 150 woningen. Waar zit de winst in het opnieuw instellen van een lus?
Jana T.
0 0
lees meer
Sint-Servaasstraat
Actueel heeft de Sint-Servaasstraat drie functies: parkeer gelegenheid voor bewoners van Wolvertemsesteenweg en Spaanse Lindbaan, Kiss and Ride van een lagere school, sluipweg om het licht en de flitspaal ter hoogte van de Vilvoordsesteenweg te onlopen. Deze laatste functie zorgt voor overlast en zou bestendigd worden als Sint-Servaasstraat 1-richtingsstraat wordt van Vilvoordsesteenweg naar Spaanse lindebaan toe. Om dit te vermijden kan de 1-richtingsstraat beter omgekeerd worden. De snelheidsbeperking kan best ook uniform zijn voor de hele straat. Als je de hoek omdraait vanuit de Spaanse lindebaan, is het infrastructureel onmogelijk dit aan 50 km/u te doen. 1-richtingsstraat en fietsstraat, vind ik een prima idee.
Elke D.
0 0
lees meer
Toegang tot centrum komende van Triohofstraat
Op de huidige plannen is ons niet duidelijk hoe we vanuit de Triohofstraat naar het centrum moeten. We mogen niet links uit rijden (via lagesteenweg lukt niet). Nu rijden we via speelbroekstraat of Spaanse lindelaan (die worden beiden enkel richting). Enige optie is om de Merodestraat te gebruiken. Is dat de bedoeling? Indien wel, graag zorgen dat we die kunnen inrijden komende van de Triohofstraat (vandaag is dat niet mogelijk)!
Ellen V.
0 3
lees meer
PAstoor Woutersstraat open houden
de manier waarop de helft Lagesteenweg/Speelbroek verhinderd worden om naar de Prinsenstraat en de Hogesteenweg te geraken is niet goed. Hierdoor dienen deze bewoners hele grote omleidingen te volgen om tot een bepaald deel van het centrum te geraken. indien de Pastoor Woutersstraat open blijft, kunnen deze bewoners ten minste nog via deze straat naar de Hogesteenweg geraken om zo naar Vilvoorde te vertrekken of naar de Veldkantstraat zonder onnodige omwegen.
Cynthia D.
0 0
lees meer
Trajectcontrole Driesstraat-Warandestraat
De Driesstraat en Warandestraat vormen 1 lange as zonder verbindingen naar andere wegen. Deze zou perfect met trajectcontrole gecontroleerd kunnen worden op de naleving van de snelheidsbeperking. Veel bestuurders houden namelijk geen rekening met de (zeer klein aangegeven) zone 50.
Lander B.
0 0
lees meer
En wat met de al verzadigde assen? Hier en daar een fietspad?
Beste, Graag had ik enkele bedenkingen gemaakt: 1. Voordestraat: Vanuit Beigem/Humbeek zal het niet meer mogelijk zijn om van en naar Kapelle od Bos te rijden. Ik begrijp het bestaande conflict met de talrijke fietsers maar stel vast dat er gekozen wordt voor de 'gemakkelijke' oplossing. Waarom kan er niet voorzien worden in behoorlijke fietspaden zodat het verkeer gescheiden wordt en iedereen vlot en veilig ter plaatse geraakt? De voorgestelde maatregel zal al het verkeer via de Paddegatstraat naar Nieuwenrode duwen. Deze omgeving is nu al verzadigd. 2. Knip Beukendreef: Ook hier begrijp ik de bezorgdheid rond het doorgaande verkeer. Een zone 30 bijvoorbeeld, is perfect verdedigbaar. De voorgestelde maatregel zal ook hier leiden tot het wegduwen van het verkeer naar het kruispunt aan het Grimbergse station van De Lijn. U weet ongetwijfeld dat dit kruispunt vandaag al problematisch is. Wat met uw ambities rond 'Een bereikbaar Grimbergen'? 3. Beigem dorp: het lijkt de bedoeling om de 'groene zone' aan de kerk uit te breiden. Vaarwel laatste handelaar in Beigem ... Tenslotte lees ik weinig over fietsinfrastructuur. Een veilige oversteekplaats aan het kruispunt Eversemsesteenweg/Coppendries/Meerstraat werd blijkbaar vergeten. Hopelijk kan dit nog rechtgezet worden. Een deftig fietspad langs de Meerstraat/Beigemsesteenweg richting Grimbergen zou evenmin misstaan. Alvast dank voor de aandacht die u aan dit bericht wil schenken. Constructieve groeten, Koen Verdoodt
Koen V.
0 2
lees meer
Parkeren beigem school
Sinds kort gaat mijn dochter naar school in beigem t'mierken. En ik vind het daar allesbehalve veilig in de gemeentehuisstraat. Ouders moeten zich parkeren aan de linkerkant van de straat, de kinderen zitten in hun auto stoel langs de rechterkant en moeten dus uitstappen aan de minst veilige kant. Tot overmaat van ramp zijn er auto s die zich niet houden aan zone 30 en terwijl voorbij razen als je je kind uit de auto probeert te halen. Ik stel voor om de ouders te laten kort parkeren aan de rechterkant van de straat zodanig dat we onze kinderen veiliger kunnen afzetten. Of allesinds er moet iets gedaan worden want er gaan ooit is ongelukken gebeuren op die manier.
Mandy V.
0 2
lees meer
Borgtstraat / Driekastanjelaarsstraat
Uit de mobiliteitsenquete blijkt dat het kruispunt Driekastanjelaarsstraat / Borgtstraat / Priesterlinde als gevaarlijk wordt beschouwd, gecombineerd met overdreven snelheid en weinig plaats voor voetgangers in de Borgtstraat. De Borgtstraat wordt gebruikt als sluipweg door bezoekers van de Delhaize (via achterkant) en/of steenweg-file-vermijdend verkeer. Dit laatste zal versterkt worden door de komst van een Aldi(?) op de Vilvoordsesteenweg. Veel wandelaars en (jonge) fietsers gebruiken de weg. Dit probleem lijkt niet overwogen te zijn bij de opmaak van het plan. Snelheidsbeperkende maatregelen in de Borgtstraat en een veiliger kruispunt zijn nodig (woonerf/fietsstraat/zone 30/... zijn mogelijkheden).
Thomas D.
0 4
lees meer
Visie omtrent alternatief verkeer?
We stellen vast dat het mobiliteitsplan dat op tafel ligt, vertrekt vanuit het standpunt van koning auto en dat is jammer. Het ontbreken aan visie inzake fiets- en voetgangersverkeer valt enorm op. Waar/door wie wordt er nagedacht over fietspaden, breed genoeg opdat ze de regels van het nieuwe fietsvademecum volgen? Wat met fietspaden rond scholen en woon-werkverkeer? Is er nagedacht over afgesloten fietspaden op plaatsen waar de auto dominant blijft en het als fietser een uitdaging is om er te durven fietsen? In sommige straten ontbreekt het aan voetpaden, maar raast het verkeer wel in 2 richtingen door... Worden voetpaden overal voorzien? Worden beschadigde voetpaden hersteld en verbreed, opdat er een duidelijk verschil komt tussen weg en voetpad? Is er ruimte voor speelstraten, zitbanken en een vergroening van de straten? Zeker Strombeek-Bever heeft nood aan meer groene ruimte, aan meer en betere speelinfrastructuur voor kinderen én voor jongeren, aan plaatsen om even te zitten...
Caroline V.
0 1
lees meer
Beigem verdient beter...
Uit het nieuwe mobiliteitsplan kan ik helaas niet concluderen dat er op korte termijn een grondige aanpak van de verkeersveiligheid in Beigem op de agenda staat. Op de 2 hoofdassen (Meerstraat en Beigemsesteenweg) ontbreken al veel te lang degelijke fiets- en voetpaden. Het (erbarmelijk) wegdek veroorzaakt op beide wegen trillingen en oplapwerk wordt binnen de kortste keren terug stuk gereden. Het versleten beton en de gevaarlijke kasseien verwijderen, opnieuw asfalteren en op de kruispunten plateau’s aanleggen had ook al lang op de agenda moeten staan. Maar al decennia lang kregen we te horen dat er geen geld voor was, dat er wordt gewacht op Aquafin, dat er andere prioriteiten zijn, enz… Zelfs de dolomietstrook in de Eversemsesteenweg (waar de putten voortdurend dienen opgevuld te worden) vervangen door klinkers, is nooit uitgevoerd... Waar liggen eigenlijk de prioriteiten van het nieuwe bestuur?
Bert A.
0 0
lees meer
Vlotte overgangen voor rolstoelgebruikers, voetgangers en fietsers
Op verschillende plaatsen is de inrichting voor rolstoelgebruikers, voetgangers en fietsers niet volgens de standaardrichtlijnen beschreven door het Agentschap Wegen en Verkeer. Vaak zijn er stoepranden die een vlotte overgang belemmeren; in de eerste plaats voor rolstoelgebruikers, maar ook voor voetgangers die moeilijk te been zijn, een koets duwen en voor fietsers. In de meeste gevallen kan gekozen worden voor een verlaging van de stoeprand (met tenminste 1.5m breedte). Maar in sommige gevallen kan de verhoging van het voet -en/of fietspad doorgetrokken worden; wat zeker bij drukke ronde punten of kritieke oversteekplaatsen dicht bij scholen aangewezen is. Uit de richtlijnen van Agenschap Wegen en Verkeer: Fietsvoorzieningen - Overgangen in het verhardingsoppervlak B.6. - Geen goot, boordsteen of kantstrook voor waterafvoer1 toepassen bij het begin en aan het einde van een fietspad - De verharding van het fietspad moet naadloos en
op gelijk niveau aansluiten op de verharding van de rijbaan. ... - Doorlopend fiets- en voetpad op niveau (‘uitritconstructie’) 
wanneer de snelheid op de rijbaan beperkt is tot 50 km/u en het fietspad voorrang heeft Zie ook: Fietsvoorzieningen - Rotondes E.2. Toegankelijk publiek domein 2.1.4.1 Drempelloze looproute Bronnen: https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/Vademecum%20Fietsvoorzieningen.pdf https://wegenenverkeer.be/sites/default/files/uploads/documenten/Vademecum%20Toegankelijk%20Publiek%20domein.pdf
Stijn H.
0 0
lees meer
tweerichtingsverkeer in Spaanse Lindebaan
Laat verkeer toe in beide richtingen in de Spaanse Lindebaan
Tim M.
0 1
lees meer
Beigemveld is Grimbergen en wil bij Grimbergen blijven horen
Ik begrijp dat het de bedoeling is om het sluipverkeer komende van Beigem, Humbeek en verderweg niet meer de mogelijkheid te bieden om via de verkaveling Beigemveld, de Rijkenhoek of Keienberglaan te bereiken en zo de files op de Beigemsesteenweg te vermijden. Persoonlijk ben ik tegen straten afsluiten want dat maakt dat andere straten meer verkeer gaan moeten slikken en dit zaait verdeeldheid tussen de bewoners van uw gemeente ipv een duurzame oplossing. Als dit dan toch voor jullie de enige oplossing is. Waarom dan de verkaveling Beigemveld verdelen in de onderzijde die nog bij Grimbergen hoort en de bovenste helft van de verkaveling bij Beigem indelen en die moeten zich dan maar bij de file van de Beigemsesteenweg voegen. Ik heb een plannetje bijgevoegd die maakt dat er maar 4 ipv 5 straten moeten afgesloten worden en dat er meer mensen uit de verkaveling toch bij Grimbergen horen. Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij bij de kern van Grimbergen horen en dat we dat ook willen blijven.
Erna D.
0 0
lees meer
Oostvaartdijk Humbeek - zone 30
In het deel van de Oostvaartdijk vanaf de brouwerij (Oostvaartdijk 410) ligt geen voet-of fietspad. De snelheid ligt hier echter op 50 km/u. Regelmatig wordt hier bovendien veel sneller gereden. Dit terwijl er verschillende nieuwbouwwoningen werden bijgebouwd met tevens gezinnen met kinderen die regelmatig op straat spelen. Dit is onverantwoord. Zeker aangezien hier ook geregeld vrachtvervoer passeert (onder andere vrachtwagens van Krëfel). Dit traject maakt bovendien deel uit van een populaire fietsroute richting Kapelle o/d Bos. Er zou op z’n minst kunnen gekeken worden om hier een zone 30 van te maken met eventueel snelheidsbeperkende maatregelen of zelfs uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Raf V.
0 7
lees meer
VEILIG Fietsen in de MEERSTRAAT
De Meerstraat is een belangrijke verbindingsweg tussen Grimbergen en Humbeek en Kappele-op-den-Bos. Vele fietsers nemen deze weg omdat ze hier wonen of omdat het een logische fietskeuze is. De Meerstraat is een onveilige plaats om te fietsen zowel voor kinderen als anderen. Als inwoners kaarten wij dit al meer dan 10 jaar aan bij de gemeente, politie en er wordt NIETS aan gedaan. Telkens worden we met een excuus geweerd en is er zelfs geen dialoog. Dit nieuwe mobiliteitsplan brengt extra veiligheid waar er al veiligheid is maar geen veiligheid waar die vandaag NIET aanwezig is. Fietsstroken aanbrengen, verkeersremmers, snelheidsbeperking, tonnage beperking, weren van vrachtwagens die sluipverkeer zijn ..er zijn nodige opties genoeg. Toch wordt deze eenvoudige vraag genegeerd en enkel gefocust op een reeds verkeersluwe straat zoals de Molenstraat of worden straten eenrichting gemaakt. Wat met de kinderen van de Meerstraat en omstreken. Hoe geraken die veilig in de fietsstraten en op school?
elke d.
0 2
lees meer
Randparking Oude Mechelsestraat
De randparking aan Oude Mechelsestraat gaat extra verkeer (en sluikstorters) aantrekken. Hoe gaat de gemeente vermijden dat de aanrijdroute naar die parking niet via het centrum en Oude Mechelsestraat loopt?
Reg C.
0 0
lees meer
Hof van Obbergenstraat mee in zone 30 km/u
Blijkbaar wordt de Hof van Obbergenstraat niet mee opgenomen in de zone 30 km/u van Beigem. Het is niet meer dan logisch om dit wel te doen gelet op de aanwezigheid van de kindercrèche op de hoek. Bovendien laat de toestand van de straat eigenlijk geen hogere snelheid toe : bestaande tonnagebeperking wordt nu reeds alom genegeerd waardoor huizen trillen, de nachtrust reeds vanaf héél vroeg in de ochtend (3.00 u.) wordt verstoord en muren en vloeren barsten. 30 km/ u + eenrichtingsverkeer met wisselend parkeren, opdat de snelheid - vooral van zwaar vervoer - verder ingetoomd wordt, kan alleen maar de leefbaarheid van de straat en van de gemeente ten goede komen.
Franky V.
0 3
lees meer
fietspaden /zebrapad en heraanleg rondpunt Beigem/Humbeek Zijpstraat
Dikwijls zeer gevaarlijke situatie voor voetgangers en fietsers in Zijpstraat, beginnend aan het rondpunt. 1. staat het verkeersbord zone 50 op een zeer onopgemerkte hoogte en plaats. Je moet op het rondpunt al goed je ogen open houden om het te nemen en dan staat daar op 2m hoogte een bord zone 50 dat niet opvalt. 2. Hier (Zijpstraat) komen veel mensen die gebruik willen maken van het openbaar vervoer, te nemen in de Meerstraat die op een zeer gevaarlijke straat zonder voet/fietspad rechtstreeks op de straat terecht komen. Hier is plaats genoeg om hier langs 1 kant van de weg een voet/fietspad te maken. 3. Dit geldt voor heel Humbeek en Beigem. Alle fietspaden bevinden zich in een zeer slechte staat, ze worden opgelapt met middelen die niet geschikt zijn of de wortelen van de bomen duwen het fietspad omhoog. 4. Wegdek Zijpstraat zou heraangelegd dienen te worden. Ons huis davert geregeld en de vazen van het schap vallen er soms af. Barsten in huis, nog redelijk recent huis. 5. her aanleg rondpunt, weinig of geen zicht van Zijpstraat naar Meerstraat Toe 6. Eversemsesteenweg, wordt om de zoveel maand aan de kant opgevuld om de gaten te vullen langs de kant, maak daar een fietssuggestiesstrook van . Zo kunnen de fietser er veilig fietsen en de auto's uitwijken wanneer het moet.
Kirsten D.
0 0
lees meer
Volledige Oostvaartdijk zone 30
Op de Oostvaartdijk zowel aan Verbrande Brug als Humbeek komen veel fietsers. Het gedeelte van de Verbrande Brug komt ook heel wat zware vracht. Nu wordt er soms heel snel gereden. Daarom stel ik voor de volledige Oostvaartdijk (die ook nog eens smal is) 30 km/ u te laten gelden.
Steven D.
0 3
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 104 bijdragen