Andere suggesties?
Andere suggesties?
Neem eerst deze info door
Heb je andere opmerkingen bij de aanpassingen in Strombeek-Bever? Laat ze dan hier achter.
Deze suggesties werden reeds ingediend
Andere suggesties?

Voorstel Mobiliteitsplan
De belangrijkste voorwaarden voor een goed mobiliteitsplan zijn bereikbaarheid, vermijden van sluipverkeer & een rustig/veilig centrum. Dit zou bereikt kunnen worden door volgende acties (zie bijgevoegde kaart).
- Het verkeer moet zoveel mogelijk via de grotere straten passeren, zijnde de ringweg rond strombeek (Romeinse steenweg, Sint-Anna laan,...). Je kan natuurlijk de inwoners van Stombeek zelf niet volledig vastzetten, dus ook de Nieuwelaan/Grimbergsesteenweg zou twee richtingen moeten blijven (en doorlopen, ook langs CC). De zone in het centrum moet dan wel 30km/u worden om de veiligheid te garanderen. Een gelijkaardig verhaal geldt voor de Strombeeklinde.
- Sluipverkeer wordt geweerd door strategisch geplaatste ANPR camera's die fungeren als zachte knip (aangeduid in gele bollen). Die verplichten het extern verkeer de 'ringweg' te gebruiken, zonder dat de inwoners/bezoekers/hulpdiensten hier last van ondervinden. De reeds gemaakte knippen binnen de ANPR zone worden weer weggehaald (vb. oude mechelsestraat), zodat de inwoners snel kunnen ontsluiten zonder het centrum te belasten.
- Voor de scholen Villegastje & Sint-Jozef voorzie je een eenrichtingsstraat, met kiss & ride zone. Je behoudt de bereikbaarheid door twee keer een korte lus te voorzien.
- Eventueel, waar de grootte van de straten het niet veilig toelaat, kan er uiteraard nog extra eenrichtingsverkeer voorzien worden, maar in straten als de Hendrik Drapstraat is dit bijvoorbeeld niet nodig.
Andere suggesties?
De Villegas terug naar oorspronkelijke richting!
De Villegas De Clercampstraat moet éénrichtingsverkeer blijven in de oorspronkelijke richting vanuit de Oude Mechelsestraat (die bovendien terug open moet om het verkeer vlotter te maken) naar het Sint-Amandsplein op.
Zoals het Engelstalige spreekwoord zegt, "if it ain't broke, don't fix it".
Andere suggesties?
Gratis parkeren
Heel de Treftwijk is momenteel ingekleurd als "evenementenzone". In al de tijd dat ik hier woon heb ik nog geen enkel evenement zien doorgaan in onze wijk. Bij een grote voetbalmatch of een concert van b.v. Rammstein staan er wel wat meer auto's geparkeerd maar dan spreken we ofer 2 tot 3 keer per jaar maximum zonder noemenswaardige hinder of overlast. Tijdens Batibouw hebben we hoegenaamd geen enkele hinder ondervonden en het autosalon is intussen al geschiedenis. Gaan wij straks moeten betalen om voor onze eigen deur of in onze eigen straat te kunnen parkeren? Zo ja, hoeveel gaat ons dit dan kosten per auto en waarom moeten wij dan "gestraft" worden omdat we toevallig in een bepaalde wijk wonen en mensen die in een andere wijk of deelgemeente wonen niet?
Andere suggesties?
Parkeren op Sint-Amandsplein verbieden voor bestelwagens/camionettes.
Nu staan er steeds bestelwagens/camionettes terwijl dit een blauwe zone is. Is een ramp voor de handelaars en ze verstoren de esthetiek van het plein. Zouden op een andere parking geplaatst moeten worden, bv deze aan de kruising Rodepoortstraat en Grote Winkellaan.
Ook in het algemeen mer handhaving van de bauwe zone nodig.
Andere suggesties?
Gemeenteraad 25 April versus uitspraken media (Bv. HLN 15 April)
Met de gemeenteraad van 25 April, die online te bezichtigen is ondertussen te bekijken, heeft men het over luisteren naar de bevolking en suggesties op een site als deze en nog grote veranderingen willen doen aan de plannen, en naar de burger wil luisteren.
In diverse krantenartikels zoals op 15 April 2024 naar het HLN toe en elders hebben de verantwoordelijken het over '“We willen wat bijsturen, maar niet terugdraaien.”
https://www.hln.be/grimbergen/actievoerders-vragen-herziening-mobiliteitsplan-in-strombeek-bever-het-is-zo-absurd-dat-ik-mijn-auto-zelfs-laat-staan~a4d76a3f/ of dat tot 1,5 kilometer omrijden per rit het nieuwe normaal wordt https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240211_93335348
Er zijn ondertussen meer dan 3000 handtekeningen met 'Stop' voor een effectieve stop en terugdraaien, een facebookgroep in die richting telt evenveel leden al bijna dan de politieke groep voor heel Groot Grimbergen mensen telt sinds jaren. Strombeek hangt VOL met honderden oranje affiches er tegen (Vandaag nog er door gereden met De Lijn).
Welke van de 2 is het nu? Meer en meer mensen vragen voor een, al dan niet gedeeltelijk, effectief terugdraaien, wil men voet bij stuk houden en overtuigd zijn over het eigen gelijk, of wil men tegemoet komen? Men verkondigt beide. 1 van de grootste verzuchtingen als men met handelaars praat is het totale afsluiten Gemeenteplein, waar niemand voorstander van lijkt bv., plant men dit dan effectief te herzien? Blokkeert alle inwoners.
Andere suggesties?
Mobiliteitsplan
Beste, graag laat ik weten dat het mobiliteitsplan van Strombeek alles behalve een meerwaarde is. Dit heeft voor veel meer verkeer gecreëerd in de Jan Mulsstraat. Echt niet aangenaam. Vervolgens opstroping op de Antwerpselaan. Verkeerssituatie is gevaarlijk: veel auto's, fietsers en opstroping richting Heysel. Iedere ochtend vraag ik me af of ik veilig tot aan heysel ga geraken. Op de weg terug moet ik een hele omweg doen. Resultaat meer verkeer, bestuurders zijn geërgerd, hoffelijkheid bestaat niet want iedereen is gehaast en iedereen moet 1 zelfde richting volgen. Ingenieus en ecologisch is het zeker niet. Schaf het mobiliteitsplan af a.u.b.!!!!!!!
Andere suggesties?
intelligente mobiliteit
Het mobiliteitsplan is geen slechte zaak als er samen met de burgers uit de wijk over wordt nagedacht.
Het afsluiten van de straten die naar de A12 leiden is niet productief omdat het de doorstroming van de wijk verhindert. Het openen van deze straten zou op bepaalde wegen minder verkeer mogelijk maken.
Laten we ook ophouden straten in één richting te plaatsen en mensen in cirkels te laten ronddraaien om naar hetzelfde punt terug te keren.
Het plan moet voor iedereen bedoeld zijn en niet alleen voor een paar mensen die politieke steun hebben. Denk eens aan de mensen die geen andere keus hebben dan de auto te gebruiken om naar hun werk te gaan of hun kinderen af te zetten.
Door een paar straten terug te brengen naar de oude staat, zou het verkeer weer vrijkomen. Stop met onnodig werk te doen en luister naar de burgers die elke dag een beproeving doormaken. Sorry voor mij nederlands
Andere suggesties?
Vlotte verkeer Sint annalaan- romeinse steeweg
Sluipverkeer kunnen we niet tegenhouden: dat is een feit!.. maar indien deze vlot, TRAAG, zonder indernissen op de grote banen loopt, is het beter voor iedereen.. dus vlot = geen stop! => minder kruispunten!, minder zebrapad, minder "parkeerplaatsen", enz.. Dus, eens dat je op die baan bent, moet je blijven rijden aan 30km/u tot aan je eindpunt, zonder te stoppen! rapper gezegt dan gedaan.. maar oplossingen (ten minstens verbeteringen!) bestaan: verkeerlichten synchroniseren, (en minder verkeerlichten ook), minder kruispunten door eenrichting straat of dode einde straat, dat kan. Een direct acces op de ring vanaf de romeinse steenweg, door de parking C, zonder licht is gemakkelijk te realiseren, en zou de romeinse steenweg ontlasten. Kruispunten romeinse steenweg-Van elewijk-rode kruis: 3 (2?) verkeerslichten, niet gesynchroniseerd op 50 m! (en 100m verder, op nieuw een verkeerlicht aan de boechoutlaan!). We kunnen de zelfde redenering houden met de "binnen sluip baan" in strombeek: een "mini-ring", eenrichting, rond de centrum..1 (smalle) prioriteire rijvak, en zo weinig mogelijke indernissen: aan 10km/u, kan je gemakkelijk uw besteming raken.. (dus, niet voor de scholen of handels,enz). je blijft rijden, heel traag, maar je kan overal naartoe, gemakkelijk, je kunt zelf dat gebruiken om "door de dorp" te passeren..en ja je moet soms een langere weg nemen dan nodig, door de eenrichting.. het is ook een goede idee voor de bussen die niet meer elkaar moeten kruisen..
Andere suggesties?
Eenrichtingsverkeer htingsverkeer
Meer politiecontrole op het eenrichtingsverkeer, dit wordt teveel genegeerd
Andere suggesties?
Knips, ANPR camera's, zone 30
Alle knips moeten opgegen worden. Inwoners en klanten van handelaars moeten de kortste weg kunnen vinden. Knips zorgen eigenlijk voor verkeer door inwoners zelf en verminderen de bereikbaarheid voor handelaars. Plaats ANPR camera's tegen het verkeer dat hier niet hoort te zijn.
Breede zone 30 invoeren met afremmende maatregelen en controles op snelheid.
Wat ik eigenlijk voorstel is terug naar de situatie van voor 12 februarie 2024 gaan, maar dan met ANPR camera's en bredere zone 30.
Andere suggesties?
30 km/u-zones, flitspalen, verkeersdrempels...
Ik denk dat het beter zou zijn om meer 30 km/u zones in te voeren, of zelfs 20 km/u zones in de buurt van scholen, camera's, chicanes, verkeersdrempels, enz. om de snelheid te controleren in plaats van belangrijke straten af te sluiten om het centrum van Strombeek te ontlasten.
Fietspaden moeten beter zichtbaar zijn (opnieuw geverfd) en beter afgebakend. Er moeten ook meer zebrapaden komen. Er zijn er bijvoorbeeld geen rond de Singel! Met de sporthal zijn er veel voetgangers, waaronder kinderen, in dit gebied en de maximumsnelheid is vaak meer dan 50 km/u.
Met vriendelijke groet
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Andere suggesties?
de verkeersstromen, het feit dat een deel van Strombeek ingesloten werd en de fietsveiligheid
Inwoners uit de buurt van de begraafplaats van Strombeek (Beverstraat en Jozef De Vleminckstraat) wonen aan de rand van Strombeek maar zijn daar ingesloten voor hun autoverplaatsingen. Ze moeten vanaf en naar hun woonplaats via een grote omweg door centrum Strombeek waardoor er daar ook terug méér autoverkeer komt. Voor bewoners uit die buurt moet het terug mogelijk worden de Antwerpselaan te kiezen ter hoogte van De Villegasstraat. Daarbij dient wel vermeden te worden dat auto's ter hoogte van de Villegasstraat Strombeek binnenrijden. De verkeersgeleiding via de éénrichtingsstraten leidt autoverkeer langs de scholen waardoor ook daar het autoverkeer toeneemt. Wie bijvoorbeeld uit de Jozef Van Elewijckstraat komt, kan niet meer rechtdoor naar de Rijkendalstraat, moet linksaf aan Strombeek Linde en zo via St Amandsplein en de St. Jozefschool. Hier moet een alternatief traject gezocht te worden. Elke wagen die Strombeek richting Brussel verlaat vanuit het westelijk Strombeek moet tot einde Nieuwelaan rijden om daar op het zeer druk kruispunt in te voegen op de Antwerpselaan om richting A12 of richting Brussel te rijden. Dat kruispunt is zeer gevaarlijk voor de fietsers die het tweerichting fietspad gebruiken. Maatregelen voor fietsveiligheid dringen zich op. Onderzoek of verkeersstromen De Villegasstraat-Jan Mulsstraat niet beter omgekeerd worden (vroegere situatie) voor veiliger kruispunt aan het Gemeenteplein. Installeer zone 30 en fietsstraten met afremmende maatregelen
Andere suggesties?
Knip Antwerpselaan
De knip tussen de Antwerpselaan en de Villegasstraat zou ook kunnen vervangen worden door ANPR camera's - of eventueel een eenrichtingsstraat. Dit is weer een extra uitgang die de verkeersdruk uit het centrum zou kunnen weghouden.
Andere suggesties?
Rampzalige situatie
Globaal genomen is het verkeersplan een regelrechte ramp voor de inwoners van Strombeek. We brengen meer tijd door in de file (vervuiling), met lagere snelheden waardoor er meer vervuiling ontstaat en we moeten meer kilometers afleggen (nieuwe vervuiling). Ten slotte verspillen we veel tijd, wat een economische ramp is.
Wij stellen voor om het huidige verkeersplan los te laten en terug te keren naar de oude situatie.
Andere suggesties?
De mobiliteit was beter zonder mobiliteitsplan
Het mobiliteitsplan zorgt voor enorm veel overlast in straten waar er vroeger geen probleem was. Handelaars zijn moeilijker bereikbaar (geen parkingmogelijkheden, opstoppingen, omrijden) en doordat sommmige straten vastzitten, rijden de bestuurders daarna 10 keer zo snel door de straten waar het wél rijdt. Ik moet het positieve aan dit plan nog vinden. Ik heb begrip voor de strijd tegen sluipverkeer maar dit plan is niet het antwoord op die kwestie. Strombeek zit nu vast door gefrustreerde Strombekenaren bovenop het sluipverkeer. De nadelen zijn helaas veel talrijker dan de voordelen. Het Gemeenteplein opnieuw openen zou al één stap in de goede richting zijn; maar eigenlijk moet alles opnieuw geëvalueerd worden.
Andere suggesties?
gebrek aan minstens 2 voetpaden aan Sint-Amandsplein (en mogelijkse 1 rode licht)
Met Mutsaard in de rug kom je naar begin St-Amansstraat (rechts Kloosterstraat) enkele meter verder ga je naar links = linkerkant Sint-Amandsplein (Kerk en frietkot liggen dan rechts van jou) (als je verder gaat kom je op Otto de Mentockplein) : de 1e 100den meters is er GEEN ENKEL VOETPAD om over te steken om echt het St.-Amandsplein op te gaan (niet kort bij de school.St-Amandsstraat, ook niet ter hoogte de De Lijn haltes, ook ter hoogte van Apotheek Wille, en ook niet aan het Otto de Mentockplein, zelfs niet voorbij dit plein) : het is daar ernom druk en levengevaarlijk om over te steken als voetganger (je loopt letteliijk over om niet overreden te worden)
2e probleem op die plaats (ook groter geworden wegens drukker verkeerdaar circulatieplan)
Stel je komt van Grimbergen (nu met de auto) Grimbergse steenweg, je draait naar rechts (Kerk is aan je rechterkant) : 1e "zijstraat" rechts (iets voor punt waar links de Kloosterstaar aankomt) (is dus deel van Sint-Amandsplein) : van je rechterkant is verkeer zo druk (en tevens het hoekpunt is daar zo breed en er is geen/amper wegmarkering) dat je amper (veilig) verder de Sint-Amandsstraat kan inrijden (mogelijke oplossing : klein rond punt, voorrangsplaten of rood licht)
Andere suggesties?
isolatie wijk kapelleke
De wijk kappelleke niet volledig te isoleren, nu de wijk inrijden via de meisestraat achteraan en geen parking in uw straat hebben is een ommetje maken van 2.7km, 2.9km of 4.6km om terug aan uw woning te komen
Andere suggesties?
Geluidshinder A12
Om de levenskwaliteit van de inwoners van Strombeek die dicht bij de snelweg wonen, te verbeteren, moeten de muren langs de A12 worden geannuleerd.
We leven zeer dicht bij elkaar en het geluidsniveau is zo hoog dat we het raam vaak niet eens kunnen openen. We begrijpen niet waarom de gemeente niet beter zorgt voor de kwaliteit van het leven in Strombeek. dit zou duidelijk mogelijk zijn, zoals in Meise het geval is.
Andere suggesties?
Uitbreiding fietszone
Is een uitbreiding van de fietszone denkbaar met integratie van Dorekesveld, Kleuverbos en Potaarde in de fietszone ?
Andere suggesties?
Aan de gemeenteschool Villegastje in de Jan Mulsstraat rijden ze 50km per uur of meer , en er zijn super veel meer auto's , gevaarlijk voor kinderen
Snel 30 km per uur a.u.b. en minder doorgang voor auto's .dank bij voorbaat
Andere suggesties?
snelheid
Ik ga helemaal akkoord om de snelheid proberen te verminderen en de omgeving aangenamer te maken. Ipv straten te sluiten of éénrichting zetten zou ik betonblokken - beton bloempoten op straten een keer rechts een keer lings alterneren, zodat de auto's verplicht traag dienen te rijden, en dit op de meeste plaatsen. Zeker in de Jetsestraat.
Wat betreft de Jetsestraat, ik zie niet waarom deze straat pas vanaf de 2de helf fietszonde wordt, het zou meer logisch vanaf het begin van de straat fietszone moeten zijn.
Bedankt om hiermee rekening te houden!
Andere suggesties?
Snelweg en Roostbaan
Dat het verkeer in het centrum moet minderen, kan ik alleen maar toejuichen. Mensen moeten leren om de auto minder te nemen. Het mobiliteitsplan heeft er echt voor gezorgd dat mensen de Roostbaan als sluiproute nemen. Ik nodig jullie eens uit om daar te gaan staan tijdens de spitsuren.. de mooie landelijke omgeving zorgt nu elke dag voor frustraties en verkeersagressie, een onveilige omgeving voor kinderen om naar school te gaan.
De oprit in Meise zou terug open moeten zodat mensen de Roostbaan niet meer hoeven te nemen. Indien dit geen mogelijkheid is, moet bekeken worden hoe het sluipverkeer hier kan aangepakt worden. Kinderen kunnen niet meer veilig naar school fietsen...
Andere suggesties?
omdraaien richting Villegas- en Jan Mulsstraat
Door dit om te draaien gaat alle verkeer van kerkhof enz. niet meer naar het Villegastje.(goed punt) en zullen de files in de Burtinstraat en Villegas (alsmede de stresssituaties) verminderen. En gaat deze grote doorstroom om naar Grimbergen te gaan ook niet meer langs de school Villegas, Gemeenteplein, Lakensestraat, Kerkplein en de school aldaar.
Andere suggesties?
oversteekplaatsen in Strombeek centrum
Er zijn rond de kerk en de school duidelijke oversteekplaatsen voor voetgangers. Er zijn ook signalisaties op de weg 'SCHOOL' aangebracht. Het is niet duidelijk voor weggebruikers wie hier voorrang heeft. Ik vraag me af of deze plekken wel veilig zijn, voetgangers denken dat ze voorrang hebben,maar is dat zo?