Jullie bijdragen

Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat

ERFTOEGANGSWEG >< DOORGANGSWEG

Sinds de invoering van het mobiliteitsplan Beigem, merk ik meer verkeer in de Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat, ook zwaar vrachtverkeer, dat dit deel als doorgangsweg gebruikt. De leefbaarheid gaat erop achteruit, terwijl de bedoeling van het mobiliteitsplan net was om de leefbaarheid te verhogen door dit stuk als erftoegangsweg in te kleuren. De voorgestelde ontdubbeling van de verkeersrichting mist zijn doel : er kan nog steeds doorgaand verkeer van kruispunt Daalstraat tot aan de Kerselaar, en dus ook zwaar vrachtverkeer. Om alle doorgaand verkeer te weren in deze erftoegangsweg, is een knip de enige oplossing : ofwel t.h.v. de kerk, ofwel t.h.v. de aansluiting met Ten Doorn (om de “omrij-inspanning” van de bewoners te verdelen). Ter hoogte van de kerk, kan je hiermee een mooi dorpsplein creëren, om ons pittoresk dorp terug karakter te geven. Geen geld? Sla dan wat paaltjes ter hoogte van Ten Doorn, zoals ook in de Beukendreef, dat is de goedkoopste oplossing. Of anders ten minste (maar duurder) camera-controle om >3,5tonners te weren (anders gaan ze gewoon die van de Meerstraat omzeilen) en vaste traject-controle om 30km/u te handhaven. In heel Vlaanderen vindt men tegenwoordig structurele maatregelen, traject-controles en camera-controles om doorgaand verkeer te weren uit erftoegangswegen en om snelheid te handhaven. Het is de norm geworden. Na wat vloeken, geraakt iedereen eraan gewoon.

Anne V.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Meerstraat problemen risico fietsers/zwakke weggebruikers

Bij de Meerstraat is er op vele plaatsen geen fietspad, op andere plaatsen iets dat gemarkeerd is als fietspad, maar woningen hun voortuin de kasseien over gooiden, waardoor men eigenlijk zo goed als overal op de baan moet rijden.

 

De Meerstraat is een baan met veel passage, nog meer na de ingrepen in de Beigemse. Toch merkt men daar nooit enige handhaving. Los van zelf al videos te hebben waar zelfs een lijnbus misschien richting 70 à 80 per uur er reed, is het niet enkel de problematiek van snelheid en iets dat dus opgevolgd ka met enkel cameras: Fietsen worden ook continu voorbij gestoken tot zelfs in bochten toe of over een witte lijn op linkerrijvak, waar de inhaler dan soms nipt moet bijdraaien als er toch een tegenligger blijkt te zijn. In de meeste gevallen lukt alles rakelings, maar ook ik ben al 2 keer geclipt geweest hierdoor waarvan 1 valpartij (Gelukkig rij ik er niet zo snel zelfs met een ebike, net wegens dit wetende). Tegelijk staan de voetpaden/fietspaden ook continu volgeparkeerd waardoor ook de zwakke weggebruiker te voet op de baan moet, dit zijn geen gezonde toestanden.

 

Tenzij men hier ooit opteert voor een deftig fietspad, dringt meer toezicht zich op, of is het wachten op een ongeval.

Bart D.
0 1
lees meer

Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer weren dmv een verkeersknip

Sinds de invoering van het mobiliteitsplan Beigem, merk ik meer verkeer in de Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat, ook zwaar vrachtverkeer. De leefbaarheid in mijn straat gaat erop achteruit. Als er geen maatregelen worden genomen, dan gaat dit nog verergeren, eens er op de Meerstraat vanaf de zomer 2024 een vaste trajectcontrole komt! De voorgestelde ontdubbeling van de verkeersrichting mist zijn doel : er kan nog steeds doorgaand verkeer van kruispunt Daalstraat tot aan de Kerselaar. Om alle doorgaand verkeer te weren in deze erftoegangsweg, is een knip de enige oplossing : ofwel t.h.v. de kerk, ofwel t.h.v. de aansluiting met Ten Doorn (om de “omrij-inspanning” van de bewoners te verdelen).

Om onder meer digitale uitsluiting te voorkomen, hebben volgende 11 mensen deze stelling manueel ondertekend: Roeland T, Dirk D, Isabel G, Wendy D, Raymond B, Christiane D, Monique B, Svitlana P, Thierry V, Karen A, Francis L

Bewoners van beigemsesteenweg van kerselaar tot obbergenkouter B.
0 0
lees meer

Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat

geen knip

Geen bijkomende knip, dit maakt het enkel moeilijker en neemt alle vrijheid weg op momenten dat het nodig is

Marleen V.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Verkeerslichten Grimbergen station aanpassen

Verkeerslichten Grimbergen station tijden piekuren aanpassen ten voordele van het verkeer van/naar Beigem Humbeek

Sabrina D.
0 2
lees meer

Thema 2: veilige schoolomgevingen

situatie in schoolomgeving 't Mierken

De situatie rond de school is ten stelligste verbeterd. Er is minder 'verkeersagressie' rond de tijdstippen dat de school start en stopt. Men rijdt niet meer over de voetpaden tussen de Gemeentehuisstraat en de Parklaan (terwijl daar kinderen stappen/fietsen) omdat er nu geen wagens meer uit beide richtingen (door de éénrichtingsinvoering tss Gemeentehuisstraat en Parklaan) komen die elkaar willen 'passeren' terwijl er al wagens geparkeerd staan, wat uiteindelijk resulteerde voor de éénrichtingsinvoering in drie wagens naast elkaar. De snelheid is fors gedaald en het 'zwaar vervoer ' is geweerd doordat er een 'knip' gekomen is. Alles verloopt rustiger. Buiten de schooluren rijden er ook geen 'snelheidsduivels' meer door wat mooi meegenomen is. 

Hein R.
0 1
lees meer
Ontdek ze allemaal