Even opfrissen

Evaluatie

Jullie bijdragen
Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat
Een verkeersfilter (knip) in tracé van Kerselaar tot Obbergenkouter (kassei) zou een goede maatregel zijn.
Het tracé van Kerselaar tot Obbergenkouter (kassei) van de Beigemsesteenweg, zoals ook het hogere gedeelte van de Beigemsesteenweg (van kerk tot Koppendries), is in het Mobiliteitsplan Beigem ingekleurd en definitief vastgelegd als erftoegangsweg (en is dus geen lokale ontsluitingsweg zoals bijvoorbeeld de Meerstraat en de Daalstraat dat wel zijn). Een erftoegangsweg (EW) wordt in de nieuwe wegcategorisering in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) gedefinieerd als een lokale weg die geen verbindende functie heeft en enkel directe toegang geeft tot de percelen langs die weg. Erftoegangswegen worden ingericht vanuit het principe van maximale leefkwaliteit: de woon- en verblijfsfunctie primeert boven de verkeersfunctie die beperkt en ondergeschikt is. Zo is het nu bepaald. Het ligt dus voor de hand dat ook in dit gedeelte van de Beigemsesteenweg, net zoals in het hogere gedeelte, eveneens een verkeersfilter (een zogenaamde knip) komt. Een verkeersfilter weert immers deels het gemotoriseerd verkeer en maakt het zo voor andere weggebruikers en voor de buurt veiliger, comfortabeler en leefbaarder.
Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer weren dmv een verkeersknip
Sinds de invoering van het mobiliteitsplan Beigem, merk ik meer verkeer in de Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat, ook zwaar vrachtverkeer. De leefbaarheid in mijn straat gaat erop achteruit. Als er geen maatregelen worden genomen, dan gaat dit nog verergeren, eens er op de Meerstraat vanaf de zomer 2024 een vaste trajectcontrole komt! De voorgestelde ontdubbeling van de verkeersrichting mist zijn doel : er kan nog steeds doorgaand verkeer van kruispunt Daalstraat tot aan de Kerselaar. Om alle doorgaand verkeer te weren in deze erftoegangsweg, is een knip de enige oplossing : ofwel t.h.v. de kerk, ofwel t.h.v. de aansluiting met Ten Doorn (om de “omrij-inspanning” van de bewoners te verdelen).
Om onder meer digitale uitsluiting te voorkomen, hebben volgende 11 mensen deze stelling manueel ondertekend: Roeland T, Dirk D, Isabel G, Wendy D, Raymond B, Christiane D, Monique B, Svitlana P, Thierry V, Karen A, Francis L
Thema 2: veilige schoolomgevingen
G. De Donderstraat terug tweerichtingsstraat + 30km/u rondom scholen + betere signalisatie aan oversteekpunten in schoolomgeving
Sinds de Gustaaf De Donderstraat een éénrichtingsstraat werd rijden wij voor ongeachte welke bestemming meer dan dubbel zolang door het centrum van Beigem. Ik rij op jaarbasis geschat zo'n 28 uur meer door onze gemeente dan voordien. Dit is m.a.w. een forse brandstofkost en tijdverlies voor ons, en het zorgt voor extra milieuvervuiling en meer verkeer. Sinds de wijziging moeten wij steeds langs de school omrijden en rijden we nu ook steeds door de voordien veel rustigere Parklaan en Rotsaertlaan. Een beurtrol om kinderen samen met vriendjes uit de Beigemsesteenweg (wonend tussen de Gemeentehuisstraat en de Koppendries) naar de hobby's te brengen is niet langer een optie; van huis tot huis is dat nu 7 min ipv nog geen 2 min voorheen. Jullie omschrijving zegt dat de drukkere momenten in de schoolomgeving beperkt zijn tot het begin en het einde van de schooldag. Het lijkt me dan ook vooral belangrijk dat op die momenten de toegelaten snelheid rondom de scholen beperkt wordt tot 30 km/u, dat er betere signalisatie wordt voorzien bij oversteekpunten (ook in de Meerstraat in Beigem en bij uitbreiding aan de Ruwaal in Grimbergen) en dat er een vlot verkeer wordt gegarandeerd doordat auto's dan in een lus rijden. Als het korte gedeelte Molenstraat tussen G. De Donderstraat en de steenweg éénrichtingsstraat blijft, dan wordt die lus gegarandeerd, zonder dat wij dag in dag uit onnodig moeten rondrijden.
Thema 2: veilige schoolomgevingen
situatie in schoolomgeving 't Mierken
De situatie rond de school is ten stelligste verbeterd. Er is minder 'verkeersagressie' rond de tijdstippen dat de school start en stopt. Men rijdt niet meer over de voetpaden tussen de Gemeentehuisstraat en de Parklaan (terwijl daar kinderen stappen/fietsen) omdat er nu geen wagens meer uit beide richtingen (door de éénrichtingsinvoering tss Gemeentehuisstraat en Parklaan) komen die elkaar willen 'passeren' terwijl er al wagens geparkeerd staan, wat uiteindelijk resulteerde voor de éénrichtingsinvoering in drie wagens naast elkaar. De snelheid is fors gedaald en het 'zwaar vervoer ' is geweerd doordat er een 'knip' gekomen is. Alles verloopt rustiger. Buiten de schooluren rijden er ook geen 'snelheidsduivels' meer door wat mooi meegenomen is.
Andere suggesties

Wegdek in slechte staat
Hoewel de gemeente pogingen doet om de schoolomgeving veiliger te maken door van de Molenstraat een fietsstraat te maken, wordt er geen rekening gehouden met de slechte staat van het wegdek of stoep. Verschillende putten in het wegdek (sinds 2022) en slechte staat van de stoep zijn er al verschillende fietsers verongelukt. Hoewel dit probleem al herhaaldelijk meegedeeld werd.
Verder moet ik ook toegeven de veranderingen in de richtingsaanwijzingen thv de Molenstraat niet te begrijpen. Zal een omleiding zorgen voor trager verkeer? Sinds de aanpassing van de richtingsaanwijzingen vinden klanten van de plantenkwekerij en patiënten van de kinesitherapeutische praktijk niet altijd de weg naar de Molenstraat/ Oude Molenweg, geraken de vrachtwagens moeilijk tot de Plantenkwekerij (doordat ze niet vlot kunnen draaiën van de Bunderstraat naar de Oudemolenweg) en hebben er verschillende patiënten vastgezeten op de Groenstraat / Trage weg n13 voor de plaatsing van het verkeersbord F99c. Ter informatie heeft er minstens één patiënte een takeldienst moeten inschakelen in november, nadat ze zich om 6u45 vastgereden had en heeft de takeldienst een tweede takelwagen moeten inschakelen voor hulp.
Thema 1: snelheid in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte)
Infrastructurele maatregelen en/of vaste trajectcontrole
De Beigemsesteenweg (kasseigedeelte) is zone 30, maar doorgaand verkeer houdt zich NIET aan 30km/u. Zelfs als er een teller met snelheidsaanduiding staat, rijden de (vracht)auto’s te snel. Dit brengt extra geluids- en triloverlast teweeg door het kasseien wegdek, met een negatief effect op de leefbaarheid in deze straat, die nu slechter is dan voor de invoering van het mobiliteitsplan. Enkel infrastructurele maatregelen kunnen dit verhelpen, zoals wegversmallingen, asverschuivingen en vaste trajectcontrole. Handhaving (flitscontroles) kan altijd als extra maar heeft geen blijvend effect en is dus niet efficiënt. Indien deze maatregelen niet worden ingevoerd, dan verergert de situatie nog, want vanaf de zomer 2024 komt er op de Meerstraat een vaste trajectcontrole, waardoor er nog meer bestuurders de kasseien zullen oprijden om boetes op de Meerstraat te vermijden.
Om onder meer digitale uitsluiting te voorkomen, hebben volgende 9 mensen deze stelling manueel ondertekend: Jeanine V, Jozef D, Bob H, Stan V, Sofie S, Gert V, Kato D, Zoé D, Ward D