Even opfrissen
Bekijk alle info
Evaluatie
Bekijk hier alle suggesties
Jullie bijdragen
Thema 2: veilige schoolomgevingen
G. De Donderstraat terug tweerichtingsstraat + 30km/u rondom scholen + betere signalisatie aan oversteekpunten in schoolomgeving
Sinds de Gustaaf De Donderstraat een éénrichtingsstraat werd rijden wij voor ongeachte welke bestemming meer dan dubbel zolang door het centrum van Beigem. Ik rij op jaarbasis geschat zo'n 28 uur meer door onze gemeente dan voordien. Dit is m.a.w. een forse brandstofkost en tijdverlies voor ons, en het zorgt voor extra milieuvervuiling en meer verkeer. Sinds de wijziging moeten wij steeds langs de school omrijden en rijden we nu ook steeds door de voordien veel rustigere Parklaan en Rotsaertlaan. Een beurtrol om kinderen samen met vriendjes uit de Beigemsesteenweg (wonend tussen de Gemeentehuisstraat en de Koppendries) naar de hobby's te brengen is niet langer een optie; van huis tot huis is dat nu 7 min ipv nog geen 2 min voorheen. Jullie omschrijving zegt dat de drukkere momenten in de schoolomgeving beperkt zijn tot het begin en het einde van de schooldag. Het lijkt me dan ook vooral belangrijk dat op die momenten de toegelaten snelheid rondom de scholen beperkt wordt tot 30 km/u, dat er betere signalisatie wordt voorzien bij oversteekpunten (ook in de Meerstraat in Beigem en bij uitbreiding aan de Ruwaal in Grimbergen) en dat er een vlot verkeer wordt gegarandeerd doordat auto's dan in een lus rijden. Als het korte gedeelte Molenstraat tussen G. De Donderstraat en de steenweg éénrichtingsstraat blijft, dan wordt die lus gegarandeerd, zonder dat wij dag in dag uit onnodig moeten rondrijden.
Thema 1: snelheid in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte)
Terug zone 50
Al jaren geldt er een zone 50 voor de Beigemsesteenweg. Nooit vonden er noemenswaardige ongevallen plaats. De voorgestelde wegversmalling of asverschuivingen zijn niet nodig. De bewoners van sommige delen van de steenweg zorgen zelf al, door hun parkeergedrag, voor asverschuivingen. Zone 50 kan gehandhaafd worden door meer controles. Enkel in de omgeving van de school is een zone 30 op haar plaats.
Andere suggesties
Wegdek in slechte staat
Hoewel de gemeente pogingen doet om de schoolomgeving veiliger te maken door van de Molenstraat een fietsstraat te maken, wordt er geen rekening gehouden met de slechte staat van het wegdek of stoep. Verschillende putten in het wegdek (sinds 2022) en slechte staat van de stoep zijn er al verschillende fietsers verongelukt. Hoewel dit probleem al herhaaldelijk meegedeeld werd.
Verder moet ik ook toegeven de veranderingen in de richtingsaanwijzingen thv de Molenstraat niet te begrijpen. Zal een omleiding zorgen voor trager verkeer? Sinds de aanpassing van de richtingsaanwijzingen vinden klanten van de plantenkwekerij en patiënten van de kinesitherapeutische praktijk niet altijd de weg naar de Molenstraat/ Oude Molenweg, geraken de vrachtwagens moeilijk tot de Plantenkwekerij (doordat ze niet vlot kunnen draaiën van de Bunderstraat naar de Oudemolenweg) en hebben er verschillende patiënten vastgezeten op de Groenstraat / Trage weg n13 voor de plaatsing van het verkeersbord F99c. Ter informatie heeft er minstens één patiënte een takeldienst moeten inschakelen in november, nadat ze zich om 6u45 vastgereden had en heeft de takeldienst een tweede takelwagen moeten inschakelen voor hulp.
Andere suggesties
1ste Straatje Ten Doorn - Beigemsesteenweg
Ten Doorn, het eerste straatje vlak naast de weide, gaande vanaf Beigemsesteenweg naar de achterliggende wijk Ten Doorn, betreft een zeer klein straatje waar amper 1 wagen door kan. Dat straatje is echter toegankelijk voor doorgaand verkeer (?) in 2 richtingen, daar waar de andere (2de) Ten Doorn straat die uitkomt op het rond punt in Ten Doorn, een bord met enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer heeft staan. Die straat is echter breed genoeg.
Dat kleine eerste straatje wordt nu gebruikt in 2 richtingen (ook al is er maar plaats voor 1 smalle wagen) door camionettes, vrachtwagens en auto's die veel te snel door die straat rijden. Maak dit straatje aub enkel toegankelijk voor haar bewoners, door aan het eind paaltjes te plaatsen. De talrijke schoolgaande fietsers en voetgangers gebruiken deze straat dagelijks komende van en gaande naar de buurtweg door Ten Doorn naar de scholen.
Er kunnen zeer makkelijk aan het einde van dat straatje 2 paaltjes worden gezet, waardoor de verkeer voor Ten Doorn alleen en logisch door de breedste straat gaat.
Het 3 de Ten Doorn straatje wat nog verder ligt heeft reeds paaltjes. Zou maw logisch zijn dat ook het eerste straatje paaltjes krijgt.
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Thema 2: veilige schoolomgevingen
Ontdubbeling van de Beigemsesteenweg + toekomstige heraanleg van Gemeentehuisstraat
De drukkere momenten rond de schoolomgevingen zijn gelukkig beperkt tot de schooluren (begin- en einduur). Tijdens de overige momenten is het verkeer gereduceerd tot lokaal verkeer aangezien, door de ontdubbeling van de Beigemsesteenweg, het doorgaand gemotoriseerd verkeer reeds werd geweerd. Bovendien zal de Gemeentehuisstraat in de toekomst worden heraangelegd waarbij extra aandacht wordt geschonken aan een veilige schoolomgeving en de school hierbij ook zal bevraagd worden.