Even opfrissen
Bekijk alle info
Evaluatie
Bekijk hier alle suggesties
Jullie bijdragen
Thema 2: veilige schoolomgevingen
G. De Donderstraat terug tweerichtingsstraat + 30km/u rondom scholen + betere signalisatie aan oversteekpunten in schoolomgeving
Sinds de Gustaaf De Donderstraat een éénrichtingsstraat werd rijden wij voor ongeachte welke bestemming meer dan dubbel zolang door het centrum van Beigem. Ik rij op jaarbasis geschat zo'n 28 uur meer door onze gemeente dan voordien. Dit is m.a.w. een forse brandstofkost en tijdverlies voor ons, en het zorgt voor extra milieuvervuiling en meer verkeer. Sinds de wijziging moeten wij steeds langs de school omrijden en rijden we nu ook steeds door de voordien veel rustigere Parklaan en Rotsaertlaan. Een beurtrol om kinderen samen met vriendjes uit de Beigemsesteenweg (wonend tussen de Gemeentehuisstraat en de Koppendries) naar de hobby's te brengen is niet langer een optie; van huis tot huis is dat nu 7 min ipv nog geen 2 min voorheen. Jullie omschrijving zegt dat de drukkere momenten in de schoolomgeving beperkt zijn tot het begin en het einde van de schooldag. Het lijkt me dan ook vooral belangrijk dat op die momenten de toegelaten snelheid rondom de scholen beperkt wordt tot 30 km/u, dat er betere signalisatie wordt voorzien bij oversteekpunten (ook in de Meerstraat in Beigem en bij uitbreiding aan de Ruwaal in Grimbergen) en dat er een vlot verkeer wordt gegarandeerd doordat auto's dan in een lus rijden. Als het korte gedeelte Molenstraat tussen G. De Donderstraat en de steenweg éénrichtingsstraat blijft, dan wordt die lus gegarandeerd, zonder dat wij dag in dag uit onnodig moeten rondrijden.
Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat
Pas kruispunt beigemsesteenweg - Hof Van Obbergenstraat - daalstraat aan
Het kruispunt beigemsesteenweg - Hof Van Obbergenstraat - daalstraat is niet voorzien om een mix van normaal verkeer en zwaar verkeer tegelijk, in beide richtingen toe te laten. Vrachtwagens rijden zichzelf continue vast komende van Hof Van Obbergenstraat naar daalstraat (of omgekeerd) deze hoek is te smal voor vele vrachtwagens.
Maak dit een veilig kruispunt.
Andere suggesties
beukendreef
Wonende in de Beukendreef zijn wij zeer tevreden met de huidige knip. Bij een gebrek aan voet- en fietspaden en snelheidsbrekers en het feit dat deze straat gelegen in een residentiele wijk, zeer druk werd gebruikt als sluipweg en dit bovendien aan hoge onverantwoorde snelheden, is dit een veilige oplossing voor de bewoners en de vele fietsers die deze straat gebruiken.
Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer weren dmv een verkeersknip
Sinds de invoering van het mobiliteitsplan Beigem, merk ik meer verkeer in de Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat, ook zwaar vrachtverkeer. De leefbaarheid in mijn straat gaat erop achteruit. Als er geen maatregelen worden genomen, dan gaat dit nog verergeren, eens er op de Meerstraat vanaf de zomer 2024 een vaste trajectcontrole komt! De voorgestelde ontdubbeling van de verkeersrichting mist zijn doel : er kan nog steeds doorgaand verkeer van kruispunt Daalstraat tot aan de Kerselaar. Om alle doorgaand verkeer te weren in deze erftoegangsweg, is een knip de enige oplossing : ofwel t.h.v. de kerk, ofwel t.h.v. de aansluiting met Ten Doorn (om de “omrij-inspanning” van de bewoners te verdelen).
Om onder meer digitale uitsluiting te voorkomen, hebben volgende 11 mensen deze stelling manueel ondertekend: Roeland T, Dirk D, Isabel G, Wendy D, Raymond B, Christiane D, Monique B, Svitlana P, Thierry V, Karen A, Francis L
Andere suggesties
Kindvriendelijk voetbalverkeer
Het mobiliteitsplan voor Beigem heeft rond de school gezorgd voor extra veiligheid. De eenrichtingsstraten zorgen ervoor dat kinderen (en ouders) alleen rekening hoeven te houden met verkeer dat van één kant komt. Toch is er één straat die niet is opgenomen in het eenrichtingsbeleid, wat begrijpelijk is gezien de focus op de school.
Als bewoner van de Parklaan, die het Beigemse voetbal in de afgelopen jaren heeft zien opleven, zien wij ook het grote aantal kinderen die komen voetballen in Beigem. In vergelijking met de situatie bij de school, is er van maandag tot en met zondag een hogere verkeersconcentratie en extra chaos. Hierdoor is de Parklaan geen geschikte plek voor kinderen en jonge tieners om zorgeloos naar hun favoriete sport te pendelen, noch voor het tiental jonge kinderen van de Parklaan zelf.
Suggestie: Voeg de Parklaan toe aan het eenrichtingsverkeer en maak zo het voetbalverkeer veiliger en kindvriendelijker, zodat ook ouders hun kinderen met de fiets naar het voetbal kunnen laten gaan. De exacte richting laten we over aan de experts en hun datamodellen.
Los van mogelijke aanpassingen, is het verbeteren van de zichtbaarheid van de wegcode in de betreffende zone. Dit kan worden bereikt door de plaatsing van de bordjes te heroverwegen en markeringen op de grond aan te brengen. Bestuurders zullen beter geïnformeerd zijn over de snelheidsbeperkingen. Alvast bedankt om het voorstel in overweging te nemen.
We horen graag van u wat het wordt!
Mvg.
Parklaan'r
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).