Deze suggesties werden reeds ingediend
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Kruispunt Butin-De villegas
Ik ben heel blij met de afsluiting tussen de villegas en de antwerpselaan. In ons deel van de straat is het veel rustiger. Aan het kruispunt van de burtinstraat staat er nu altijd file tijdens de spitsuren. Kan daar de 1 richting van de villegas naar de kerk niet worden omgedraaid? Dus vanaf de burtinstraat naar de kerk rijden door de villegas ipv van de kerk richting burtin? Dan heb je vanuit de burtinstraat de keuze om naar links of rechts te gaan, ipv nu enkel naar rechts.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Schande
Iedereen staat gelijk voor de wet maar het aktueel plan zorgt ervoor dat sommige straten geen verkeer meer hebben en andere autostrades zijn geworden.
Het intern verkeer van Strombeek moet vlotter verlopen, misschien 2 of 3 straten moeten in éénrichtingverkeer gezet worden doordat ze te smal zijn.
Er moest maar weinig aangepast worden, alleen nog de zone 30 uitbreiden. De beschrijving die jullie doorsturen met de nodige uitleg is moeilijk te verstaan zonder plan.
Ik heb net mijn mening geuit betreffende Thema5, indien er overal borden staan die alleen lokaal verkeer toelaten zullen er veel minder voertuigen in Strombeek zijn.
Het is iets dat lokaal moet besproken worden door, per wijk 2 of 3 vertegenwoordigers samen te brengen en samen de straten aanduiden die in éénrichtingsverkeer moeten worden omgezet. Indien het toch misloopt dan is het onze fout en niet die van politieke partijen waarvan niemand in Strombeek woont.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
chaos, vervuiling en gevaar in Romeinsesteenweg
Er zijn ook auto’s voor deze straat, die op elk moment slechte verkeersopstoppingen veroorzaken. Dit leidt tot extreem hoge verontreinigingsniveaus op plaatsen waar kinderen op de bus of lopen. Auto’s rijden ook te snel en gaan altijd door rode lichten. Er moeten snelheidsblokken en camera’s zijn. De weg bevindt zich ook in een zeer slechte staat, die zeer gevaarlijk is voor fietsen en nog meer lawaai veroorzaakt.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Lus Wemmesestraat, Pastorijstraat en Victor Soensstraat
De rijrichting van de Wemmelsestraat en de Pastorijstraat weer herstellen zoals voordien.
1. Als men van de verbeytstraat komt moet men een onmogelijke bocht nemen om naar het gemeenteplein te rijden. Heb al kleine vrachtwagens gezien die verplicht waren zich te draaien op de parking om zich naar het gemeenteplein te kunnen begeven.
2. Mensen stationeren zich langs de pastorij (geel). Nu met de nieuwe richting doen ze hetzelde maar omdat ze moeten kunnen uitstappen laten ze meer plaats langs de haag dit ten nadele van de mensen op de parkeerplaatsen voor de Residentie Van Dijck (Yami snack om correct te zijn), die het hierdoor moeilijker hebben om hun parkeerplaatsen te verlaten of omgekeerd. (zie foto)
Mvg,
Jesse Pierreux
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Nieuwelaan fileleed
Geen begrip voor afsluiting deel Nieuwelaan aan cultureel centrum - ik zie hier het nut niet van in - en ZEKER geen begrip voor versmalling Nieuwelaan ter hoogte van de Jetsestraat - ZEER gevaarlijk en vergroot fileleed. Niet alleen gevaarlijk maar ook absoluut niet ecologisch
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Verplaatsing verkeersstromen
Als bewoner van de Rodepoortstraat kan ik enkel maar vaststellen dat de situatie hier enkel nog verergerd is. We hadden voordien reeds veel doorgaand verkeer te verduren maar doordat het nieuwe circulatieplan de bestuurders nog minder keuze laat, krijgt deze straat er nog een schep bovenop. Een aantal straten zijn beter af, natuurlijk zijn ze daar dan tevreden. Maar werd hier gedacht aan de straten die nu nog meer te verwerken krijgen? Ik merk van niet.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Jan Mulsstraat
Wij wonen ondertussen 1,5 jaar in de Jan Mulsstraat. Wij hebben altijd genoten van de rust in onze straat.
Sinds de invoege van het mobiliteitsplan, is dit helemaal veranderd. Er is veel meer verkeer in onze straat door auto's die langs daar moeten rijden, onder andere om Strombeek te verlaten.
Eén van de doelen van het mobiliteitsplan was om verkeer dichtbij scholen te verminderen. Echter moeten wij nu, om naar huis te gaan, langs de school Villegastje rijden, terwijl dit nooit eerder het geval was.
Wij leggen zo een grotere afstand af om vanuit Brussel naar huis te rijden, om Strombeek te verlaten, om onze boodschappen te doen in Strombeek centrum,... Op ecologisch vlak lijkt dit ons ook niet het meest efficiënte.
Het lijkt ons logischer om de toegang naar de Antwerpselaan terug te openen. Zo kunnen mensen Strombeek verlaten, zonder meer verkeer te veroorzaken in het centrum.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Veiligheid
Er zijn op veel plaatsen geen oversteekplaatsen voor voetgangers en aangezien er nu meer verkeer is is dat niet veilig voor de voetgangers.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)

Verkeerslussen
Kan Strombeek niet opgedeeld worden in een 5-tal zones met verkeerslussen die de bewoners toelaten thuis en weg te geraken langs de grotere verkeersassen, zodat doorgaand verkeer onmogelijk wordt gemaakt ? Enkel voor het openbaar vervoer zou een uitzondering gemaakt moeten worden met bijvoorbeeld automatisch verzinkbare verkeerspaaltjes bediend voor en door de bussen of buschauffeurs. Strombeek is echt klein en binnen de gemeente is het voor de meeste mensen haalbaar om korte afstanden te voet of met te de fiets af te leggen. De anderen zullen een beetje moeten omrijden.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Waze en Google contacteren en vragen om medewerking
Het is misschien een boud idee en waarschijnlijk zal het op het vlak van de Vereniging van Vlaamse steden en gemeenten moeten gebeuren maar kan het overwogen worden om Google Maps en Waze te contacteren en hen te vragen transit verkeer niet meer door Strombeek te sturen maar rond te leiden, via Antwerpse laan, Romeinse Steenweg, Sint Anna laan?
Of is dit een brug tever?
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Eenrichtingsverkeer
Om te vermijden dat alle verkeer komende van de Boechoutlaan door de Temselaan komt om zo de Romeinsteenweg te nemen, en ze dan zowel links als rechts afslaan, zou dit een eenrichtingsverkeer moeten zijn. Ricting Romeinse steenweg naar Boechoutlaan. Veiliger om via daar de Temselaan te verlaten door de lichen die er staan en ingesteld zijn op de voertuigen die wachten.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Boze bewoners
Ik ben volledig sceptisch over het nieuwe mobiliteitsplan. Ik ben het ermee eens dat we het leven gemakkelijker moeten maken voor fietsers en voetgangers en zeker de veiligheid rond scholen moeten verbeteren en het verkeer in onze stad moeten beperken. Maar het lijkt mij dat dit plan het tegenovergestelde effect heeft. Het verkeer is niet verminderd, integendeel, het is omgeleid naar straten die totaal ongeschikt zijn voor zoveel auto's. Meer verkeer betekent meer gestresste, gehaaste, onoplettende bestuurders! En hallo ongelukken! Om nog maar te zwijgen over het welzijn van de bewoners van Strombeek en hun winkeliers. Kunnen we het hebben over parkeren? Er is al een schreeuwend tekort aan parkeerplaatsen, maar jullie hebben het gewaagd om er nog een paar weg te halen voor het cultureel centrum of op de Nieuwlaan.
Dames en heren, Burgemeester en Schepenen. Kom eens langs in het centrum van Strombeek en praat met uw bewoners! Dit mobiliteitsplan moet dringend herzien worden! Het maakt het leven van uw inwoners en winkeliers veel te ingewikkeld! We zijn allemaal boos! We wachten op een oplossing van echte specialisten!
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
welzijn thuis en op straat
welzijn thuis wordt een hel om het huis te verlaten en thuis te komen met extra kilometers en brandstofverbruik en files en vervuiling dank je mobiliteit!
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Sluipverkeer lijkt wel de de zondebok van alles
Als je verplaatsen in je eigen gemeente (cultuur, sport en administratie) al aanschouwd wordt als sluipverkeer .... dan zijn we ver afgegleden.
De studie die de bevoegde schepenen heeft uitgevoerd is totaal onvolledig.
De knips (en dan ZEKER aan het CC) zijn zelf volgens het gewestplan te ver gaande. De betrokken staat is immers ingekleurd als een DOORGANGSWEG.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Scholen
Te druk verkeer rond de 2 scholen.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Het spaghettiplan ontwarren
Het circulatieplan heeft nood aan een logische structuur met lussen voor lokaal verkeer voor de verschillende wijken, en doorgaande wegen. Met randparkings, eventueel. En duidelijke signalisatie.
Goed uitgeruste en brede wegen knippen en het verkeer omleiden door kleine straten, is een vreemde aanpak voor verkeersveiligheidsplan.
Er zijn te veel knippen. Het verkeersnetwerk is daardoor te weinig robuust. In geval van belemmeringen in het centrum zijn er vaak geen alternatieven, ook niet voor hulpdiensten.
Het commercieel centrum is vrijwel onbereikbaar vanuit het westen (het kan, maar met de nodige zigzaggen door kleine straten die daarvoor niet bestemd zijn).
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Aanpassingen nodig
- knip Oude Mechelse straat
- knipTreft
- knippen aan de Antwerpselaan
1. Graag terug verkeer mogelijk in de Villegas de Clercampsstraat tussen Burtinstraat naar Vandernootstraat. Zodat er van 't Kapelleke naar de andere kant van de knip in de Oude Mechelsestraat (enkele meters) kan gegaan worden, zonder dat we door centrum strombeek, 2 scholen, een cc enz moet gereden worden.
2. Graag terug mogelijkheid om vanuit oude Mechelse straat naar oprit A12 en Antwerpselaan te gaan (en terug), minder ver dan Nieuwelaan. Nu moet er vaak via centrum, incl. De scholen, of via de ring gereden worden. Dagelijkse trajecten vanuit Jette of Meise kosten zo 40 min ips 10 min vroeger, en brengen me op drukke plaatsen, overbelaste plaatsen waar ik helemaal niet moet zijn.
3. Knip oude Mechelsestraat werkt, mits bovengenoemde aanpassingen
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
verkeersprobleem voor vrachtwagens
de grote problemen in mijn straat Treft alle zware vrachtwagens moeten achteruit als ze moeten vertrekken.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
opmerkingen mobiliteitsplan
Gezien heel wat mensen verkiezen van de Villegasstraat te nemen om Strombeek uit te rijden, krijgt de basisschool heel wat verkeer te verwerken. Eens op het einde van de Villegasstraat gekomen zien ze dat ze Strombeek op die manier niet uit kunnen en slaan ze links de Jan Mulsstraat in om ofwel opnieuw langs de achterzijde van de school te rijden ofwel via de Acacialaan die zich leent om op hoge snelheid weg te rijden uit Strombeek.
De knip op het einde van de Villegasstraat vrij maken voor uitgaand verkeer (niet voor binnenkomend verkeer) zou al heel wat auto's die nu noodgedwongen terug naar het centrum rijden, weren en het veiliger maken voor schoolkinderen, fietsers en voetgangers.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
KNIP De Villegasstraat
Zeer groot deel van het verkeer van kant Oude Mechelse, eenrichtingsverkeer De Villegasstraat komt samen in de Jan Mulsstraat ( aan school) en Gemeenteplein.
Door knip aan De Villegastraat / Antwerpselaan te veranderen in een eenrichtingsverkeer naar de Antwerpselaan , wordt de Jan Mulstraat en Gemeenteplein ontlast.
Ook de Hulpdiensten hebben hier zeker baat bij.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Zorg voor een logische stroom ipv overal paaltjes te plaatsen
Als inwoner van Treft ondervind ik veel moeilijkheden om in centrum Grimbergen te geraken. Het tart de verbeelding dat je moet omrijden via 2 scholen en het centrum. De paaltjes aan de rotonde thv Kastor zouden verwijderd kunnen worden en er kan een eerivhtingsstraat gemaakt worden waardoor inwoners van Treft, buurt van het kerkhof naar Grimbergen kunnen zonder door centrum strombeek te moeten
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)
Sluipverkeer verminderen, maar Strombekenaar niet hinderen
Toegang van Antwerpselaan naar Villegas de Clercampstaat en Meisestraat terugbrengen naar vorige situatie. Dus beletten aan sluipverkeer om via de Antwerpselaan Strombeek binnen te komen maar de Strombekenaren die vanuit de Villegas komen de toegang geven om naar de Antwerselaan te rijden en zo opnieuw langs daar naar Meise en ook de oprit A12 kunnen bereiken. Dit is ook voordeliger voor de ambulances die van het nieuwe wzc naar AZ Jette moeten. Vervolgens de Nieuwelaan opnieuw openstellen ter hoogte van CC zodat rechtstreeks toegang gegeven naar de Grimbergsesteenweg zodat verkeer niet naar Lakensestraat moet om zo naar de Strombrrklinde te gaan wat het verkeer aan de Jozefschool zou verminderen.
Thema 1: verplaatsing verkeersstromen (algemeen)

Gedeeltelijke tweerichtingsstraat - De Villegas de Clercampstraat
Gedeeltelijk tweerichtingsverkeer maken "De Villegas de Clercampstraat" tussen "De Burtinstraat / Hendrik Drapsstraat" en "Van Der Nootstraat".
Hierdoor wordt het mogelijk om de bovengenoemde 2 straten te bewonen die niet via 2 scholen en het centrum van Strombeek richting Grimbergen gaan.
En ook om het parkeren van voertuigen in dat deel van de straat te verbieden om een naadloze verkeersstroom te garanderen.