Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Andere suggesties
Verbod zwaar verkeer, handhaving verbod; snelheidsbeperking zwaar verkeer; aanleg wegen die meeste zwaar verkeer slikken
In het mobiliteitsplan zijn bepaalde maatregelen tegen zwaar verkeer aangekondigd, maar nog niet geïmplementeerd. Zo is een verbod op verkeer meer dan 7,5 ton aangekondigd in Mechelstraat, Kanaalstraat, Kerkstraat, Benedestraat, etc. Dit is nog niet in voege, maar staat wel aangegeven als tweede hoogste prioriteit. Wanneer wordt dit ingevoerd en hoe zal dit worden gehandhaafd? De idee dat niet-plaatselijk zwaar verkeer via Vilvoorde, RO, industriezone Verbrande Brug etc. moet rijden is goed. Zo blijft dit uit de dorpskernen van de deelgemeenten, maar naturlijkenkel mits handhaving.
In Humbeek zijn er maar enkele straten die àl het zwaar verkeer moeten slikken, dus deze verdienen extra aandacht. Doorrijdend zwaar vervoer moet worden vermeden wanneer het niet plaatselijk is. Waarom wordt dit niet uitgebreid tot 3,5ton? Kan er worden nagedacht over een snelheidsbeperking alleen van toepassing op zwaar verkeer, wanneer het plaatselijk is en wel toegelaten?
De staat van bepaalde straten die het zwaar verkeer dienen te verwerken - deze straten slijten het snelst - is schandalig. Mechelstraat en Warandestraat zijn in zeer slechte, stilaan gevaarlijk geworden staat voor personenwagens en fietsers. De Kruisstraat begint ook enorm veel putten en scheuren te vertonen. Deze straten zouden prioritair opnieuw moeten worden geasfalteerd. Zwaar verkeer dat over een slecht wegdek raast, levert een veelvoud aan geluidsoverlast op voor de bewoners, ten opzichte van modern, stil asfalt.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Zwaar verkeer raast voorbij aan de zebrapaden die leiden naar de fietsstraat in de St Rumoldusstraat
Waar zijn de initiatieven voor zwaar verkeer beter te handhaven op de hoofdassen in Humbeek?
Er was een uitrol voorzien om de Benedestraat, die grenst aan de fietsstraat St Rumoldus, te beperken tot 3,5t maar deze lijkt alsnog niet uitgevoerd ?
Dit zwaar verkeer (grondvervoer met traktors en vrachtwagens), waarbij een snelheid van 50 al schrikwekkend is, bereikt de hoogste frequentiepiek tijdens in de ochtend en namiddag gelijk met het begin en einde van de schooluren. Tegelijk nodigen de huidige zebrapaden om de Benedestraat over te steken naar de St Rumoldusstraat het verkeer niet uit om trager en voorzichtiger te rijden.
Als men de 30km/u wenst te handhaven, moeten er logischer wijze ook veilige en brede toegangen voorzien worden in de aangrenzende straten zoals de Benedestraat.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Veiligere / duidelijkere zebrapaden grenzend aan straten schoolomgeving
De zebrapaden op de Benedestraat thv de St Rumoldusstraat en thv het Krankenstraatje vallen momenteel niet genoeg op om een veilige oversteek toe te laten.
Beide zebrapaden liggen net na licht bochtenwerk of een sas waardoor er ofwel hard geremd moet worden, ofwel gewoon doorgereden wordt.
Deze zebrapaden kunnen duidelijker aangebracht of gevisualiseerd worden.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Bredere voetpaden en duidelijkere wegmarkering in de hele straat
De snelheidsmaatregelen in deze straat zijn momenteel in orde. Echter omwille van en onaangepaste infrastructuur nodigt de straat je uit om 50 te rijden. Om de 30km/u af te dwingen hoeft er heus geen trajectcontrole in een dergelijke straat te komen. Neem een voorbeeld aan Mechelen: fietsstraten zijn dergelijk smal dat je niet harder kan rijden dan 30. Maw, verbreed maximaal de voetpaden, voorzie daarbij asverschuivingen en maak aantekeningen op de straat. Op die manier zal je niet anders kunnen dan 30 rijden en zijn andere zware financiële kosten (trajectcontrole) overbodig.
Andere suggesties
Ontbrekende en slecht onderhouden Fiets en voetpaden
Het ontbreken van een fiets/voetpad in de Zijpstraat dwingt voetgangers om op de rijbaan te lopen. Vooral in de winter dwingt de modderige berm voetgangers om op de rijbaan te lopen, wat een aanzienlijk risico op ongelukken met zich meebrengt aangezien ze ook nog in een redelijk slecht verlichte straat lopen. Je ziet de voetgangers in het donker zeer slecht.
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).