Jullie bijdragen

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven

De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u. 

De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd. 

We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:

infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.
Gemeente Grimbergen
0 4
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Te milde communicatie over & aanpassing vd fietstraten & bestraffing

Het is al veel beter dan het was, maar het kan ook nog veel beter mits kleine aanpassingen. Als je rijgewoonten echt wil wijzigen ten goede van de veiligheid vd zwakke weggebruiker, dan moet je drastischer uitpakken op het vlak v mega duidelijke communicatie op het wegdek (fietsers hebben voorrang / zone 30) & naast de weg, aanpassingen van de straat (kleuren op het wegdek, breedte vd straat, snelheidscamera's, trajectcontrole, ...) en dan effectief bestraffen & naast de weg het aantal reeds beboete mensen afficheren, dat schrikt mensen echt wakker, want wat de portemonee raakt, dat raakt vaak dieper dan gewoon communicatie. 

Daarnaast zou de verschillende oversteekplaatsen op de Benedenstraat toegespitste 24/7 verlichting moeten krijgen & met knipperlichten aangeduid moeten worden van op een afstand. Mensen weten vaak echt niet waarom iemand plots voor hen stopt, terwijl het gewoon is om hoffelijk een fietser of voetganger te laten oversteken.

Alexandra V.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Snelheidsbeperking fietszone Sint-Rumoldusstraat

Fietszone moet niet ingekort of aangepast worden.

De fietszone is niet enkel belangrijk voor de school (Mozaiek) maar ook een doorfietszone voor andere gebruikers.

Personen die zich niet aan de snelheidsbeperking willen houden kunnen gebruik maken van de Kerkstraat.

Maatregelen : meer controle om de snelheidsbeperking af te dwingen aub.

Linda E.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Fietsroute Humbeek-Kapelle: tractorsluis in de Voordestraat ?

Daar de Voordestraat niet over een voet- of fietspad verplicht, daar het grootste deel van de straat iets minder breed is dan een standaard straat en daar hier duchtig gefietst wordt door jongeren is de situatie voor voornamelijk fietsers uiterst gevaarlijk. Bijkomend is er weinig verkeer 's avonds, wat leidt tot overmatige snelheden.

Voorbijstekende auto's op rechte stukken én zeker in de flauwe bochten met beperkte zichtbaarheid zorgen hier te regelmatig voor bijna-ongevallen met fietsers. Een accute situatie die ooit tot dodelijke ongevallen zal leiden.

Op bredere straten zou een trajectcontrole moeten volstaan, echter is dit hier wellicht onvoldoende daar vaak het voorbijsteken het probleem vormt. Vandaar het voorstel om de straat af te sluiten met een tractorsluis ter hoogte van de overgang met Kapelle-op-den-Bos. Hiermee worden veiligheid en sluipverkeer tegelijk aangepakt.

Net als in grootsteden dient iets drastischer te worden omgegaan met maatregelen. En in dit geval verlies je slechts een 2-tal minuten door 700 meter om te rijden via Paddegatstraat + Molenstraat (Kapelle).

Frederic R.
0 0
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Beperking snelheid voor zwaar verkeer

De beperking tot 30km/u in de buurt van scholen en bescherming van fietsers is toe te juichen. 
Er zou wel overwogen moeten kunnen worden dat deze beperkingen niet gelden in de hele straat buiten bepaalde uren (cfr. Sint-Rumoldusstraat 's nachts wel 50km/u, zoals bij oplichtende zone 30 borden). 

Fietsers en voetgangers lopen meer concreet gevaar op de drukste straten van Humbeek (Mechelstraat, Kerkstraat, Warandestraat, Kruisstraat), waar al het zwaar verkeer passeert (vooral vrachtwagens, met slecht zich voor de chauffeurs). Er moet kunnen worden overwogen om de snelheid te beperken voor zwaar verkeer in bepaalde drukbezette straten. Dit zwaar verkeer heeft de slechte gewoonte niet steeds de snelheidslimieten te respecteren. Dit creëert niet alleen (lawaai)overlast, maar ook onveiligheid voor fietsers. In vele gemeenten is dit reeds het geval door borden met een bijkomende snelheidsbeperking vanaf een bepaald tonnage, bijv. 3,5 ton. 

Raf D.
0 0
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Anticipatie op de 3t beperking Vilvoorde

Recent beperkte Vilvoorde het zwaar verkeer tot 3ton. 

Dit zal onvermijdelijk méér zwaar verkeer in de straten van Groot Grimbergen aantrekken, ook wanneer deze alsnog zouden beperkt worden tot 3,5t. Dat is nog steeds 0,5t meer dan Vilvoorde.

Geert R.
0 0
lees meer
Ontdek ze allemaal