Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Zwaar verkeer raast voorbij aan de zebrapaden die leiden naar de fietsstraat in de St Rumoldusstraat
Waar zijn de initiatieven voor zwaar verkeer beter te handhaven op de hoofdassen in Humbeek?
Er was een uitrol voorzien om de Benedestraat, die grenst aan de fietsstraat St Rumoldus, te beperken tot 3,5t maar deze lijkt alsnog niet uitgevoerd ?
Dit zwaar verkeer (grondvervoer met traktors en vrachtwagens), waarbij een snelheid van 50 al schrikwekkend is, bereikt de hoogste frequentiepiek tijdens in de ochtend en namiddag gelijk met het begin en einde van de schooluren. Tegelijk nodigen de huidige zebrapaden om de Benedestraat over te steken naar de St Rumoldusstraat het verkeer niet uit om trager en voorzichtiger te rijden.
Als men de 30km/u wenst te handhaven, moeten er logischer wijze ook veilige en brede toegangen voorzien worden in de aangrenzende straten zoals de Benedestraat.
Andere suggesties
Ontbrekende en slecht onderhouden Fiets en voetpaden
Het ontbreken van een fiets/voetpad in de Zijpstraat dwingt voetgangers om op de rijbaan te lopen. Vooral in de winter dwingt de modderige berm voetgangers om op de rijbaan te lopen, wat een aanzienlijk risico op ongelukken met zich meebrengt aangezien ze ook nog in een redelijk slecht verlichte straat lopen. Je ziet de voetgangers in het donker zeer slecht.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Veiligere / duidelijkere zebrapaden grenzend aan straten schoolomgeving
De zebrapaden op de Benedestraat thv de St Rumoldusstraat en thv het Krankenstraatje vallen momenteel niet genoeg op om een veilige oversteek toe te laten.
Beide zebrapaden liggen net na licht bochtenwerk of een sas waardoor er ofwel hard geremd moet worden, ofwel gewoon doorgereden wordt.
Deze zebrapaden kunnen duidelijker aangebracht of gevisualiseerd worden.
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Bredere voetpaden en duidelijkere wegmarkering in de hele straat
De snelheidsmaatregelen in deze straat zijn momenteel in orde. Echter omwille van en onaangepaste infrastructuur nodigt de straat je uit om 50 te rijden. Om de 30km/u af te dwingen hoeft er heus geen trajectcontrole in een dergelijke straat te komen. Neem een voorbeeld aan Mechelen: fietsstraten zijn dergelijk smal dat je niet harder kan rijden dan 30. Maw, verbreed maximaal de voetpaden, voorzie daarbij asverschuivingen en maak aantekeningen op de straat. Op die manier zal je niet anders kunnen dan 30 rijden en zijn andere zware financiële kosten (trajectcontrole) overbodig.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Snelheidslimiet duidelijk maken
Duidelijke verkeersborden die de snelheidslimiet van 30 km/u aangeven.
Momenteel zijn er geen.