Even opfrissen
Bekijk alle infoEvaluatie
Bekijk hier alle suggestiesJullie bijdragen
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Vaste flitspalen installeren
Vaste flitspalen installeren in de Sint-Rumoldusstraat in beide richtingen.
De aanwezigheid van flitspalen en snelheidscontrole verkeersborden maakt chauffeurs veel gedisciplineerder.
Andere suggesties
Spekveld hopeloos druk verkeer dat door de straat raast
Sinds de wegversperringen op de Nieuwenroodsesteenweg kunnen wij enkel vaststellen dat ons kleine straatje een autostrade werd.
Het probleem heeft zich verplaatst naar onze straat wat reeds gemeld is aan de gemeente maar er gebeurd.... niets! Men rijdt hier zo snel als mogelijk er is toch geen controle.
Sluipverkeer naar Vilvoorde en Mechelen wordt stilaan echt frustrerend voor ons , niet alleen in Spekveld maar heel Humbeek is hier slachtoffer van. Wat gaan jullie hier aan doen?
Wat gebeurt er met ons mooie kleine dorpje? Maak een zone 30 met trajectcontrole in een hoop straten , dit zou al een hele verbetering zijn en wacht niet tot 2030!
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Beperking snelheid voor zwaar verkeer
De beperking tot 30km/u in de buurt van scholen en bescherming van fietsers is toe te juichen.
Er zou wel overwogen moeten kunnen worden dat deze beperkingen niet gelden in de hele straat buiten bepaalde uren (cfr. Sint-Rumoldusstraat 's nachts wel 50km/u, zoals bij oplichtende zone 30 borden).
Fietsers en voetgangers lopen meer concreet gevaar op de drukste straten van Humbeek (Mechelstraat, Kerkstraat, Warandestraat, Kruisstraat), waar al het zwaar verkeer passeert (vooral vrachtwagens, met slecht zich voor de chauffeurs). Er moet kunnen worden overwogen om de snelheid te beperken voor zwaar verkeer in bepaalde drukbezette straten. Dit zwaar verkeer heeft de slechte gewoonte niet steeds de snelheidslimieten te respecteren. Dit creëert niet alleen (lawaai)overlast, maar ook onveiligheid voor fietsers. In vele gemeenten is dit reeds het geval door borden met een bijkomende snelheidsbeperking vanaf een bepaald tonnage, bijv. 3,5 ton.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Parkeerplaatsen
Schilder parkeervakken op de baan dat maakt de straat minder breed
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Veiligere / duidelijkere zebrapaden grenzend aan straten schoolomgeving
De zebrapaden op de Benedestraat thv de St Rumoldusstraat en thv het Krankenstraatje vallen momenteel niet genoeg op om een veilige oversteek toe te laten.
Beide zebrapaden liggen net na licht bochtenwerk of een sas waardoor er ofwel hard geremd moet worden, ofwel gewoon doorgereden wordt.
Deze zebrapaden kunnen duidelijker aangebracht of gevisualiseerd worden.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven
De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u.
De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd.
We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:
infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.