We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Situatieschets

De lokale besturen van Meise en Grimbergen ontvingen meerdere meldingen van inwoners over een aanzienlijke toename van sluipverkeer die de doorsteek Roostbaan - Rooststraat gebruiken om de Wolvertemsesteenweg te omzeilen.

Op basis van deze ontvangen meldingen werden midden maart metingen in de Rooststraat uitgevoerd. De resultaten van deze metingen werden nadien vergeleken met metingen uit het verleden. Hieruit blijkt dat er, voornamelijk tijdens de ochtendspits, inderdaad een merkelijke toename van gemotoriseerd verkeer is.

Om op een constructieve en participatieve manier een gedragen oplossing voor dit probleem te vinden, werd op 18 juni 2024 een bewonersvergadering georganiseerd. Tijdens deze vergadering werden enkele mogelijke ideeën door de lokale besturen Meise en Grimbergen ter feedback aan de bewoners voorgelegd. 

Om evenwel alle inwoners de mogelijkheid te bieden feedback te geven op dezelfde voorstellen die tijdens de bewonersvergadering werden afgetoetst en ook eigen ideeën door te geven, wordt t.e.m. 30 juni 2024 dit participatieplatform opengesteld.

Enkele mogelijke ideeën die tijdens de bewonersvergadering ter feedback werden voorgelegd:

  • Fietsstraat: dit betekent dat er een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt en fietsers niet mogen ingehaald worden. Sluipverkeer an sich wordt hierdoor niet geweerd, maar misschien wel ontmoedigd.
  • Harde knip: dit betekent dat er paaltjes worden geplaatst. Behoudens voor hulpdiensten, is er geen doorgang meer mogelijk voor alle gemotoriseerde voertuigen (ook deze van bewoners uit de omgeving).
  • Functionele knip tijdens de ochtendspits: dit betekent dat er geen doorgang meer mogelijk is voor alle gemotoriseerde voertuigen tussen bepaalde uren (vb: 7u30-9u30).
  • Toegangsverbod behoudens voor vergunningshouders: dit leunt aan bij bovenstaande. Hierbij kan gewerkt worden met vergunningen i.p.v. met paaltjes, waarbij lokaal verkeer doorgang behoudt. Dit is evenwel veel arbeidsintensiever en minder evident dan te werken met paaltjes. Bovendien stelt zich dan ook de vraag van handhaving.
  • Tractorsluis: dit is hetzelfde als een harde knip, met die nuancering dat landbouwvoertuigen doorgang behouden.
  • Behoud van de huidige situatie: er worden geen wijzigingen aangebracht. 
  • ...

Indien akkoord met één van bovenstaande ideeën, kan je het betreffende idee, dat werd ingediend door de gemeente, liken (door er een hartje aan te geven). Je kan er ook op reageren of zelf nieuwe ideeën indienen en reageren op ideeën ingediend door andere burgers.

Bekijk hier de ingediende bijdragen