We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Ontdek het thema

Thema 4: verkeersstroom Lakensestraat-Rijkendalstraat

sluiproute 2 aanpak nog vebeteren

Waar gaat jouw suggestie over?

Het aanpakken van sluiproute 2, Grimbergsesteenweg – Nieuwelaan, of beter Nieuwelaan – Grimbergsesteenweg, heeft zeker een verbetering meegebracht in het uitdrijven van het sluipverkeer in de dorpskern. Dit heeft in het begin problemen met zich gebracht voor de Lakensestraat en Rijkendalstraat, stuk tussen de Lakensestaat en de Strombeeklinde. Ik heb de indruk dat de verkeersstroom zich de laatste tijd verplaatst heeft en nu de route verkiest via de Nieuwelaan – Lindelaan en Jozef Van Elewijckstraat naar de Rijkendalstraat.

Ik heb niet direct zicht op hoe het dan verder gaat.

Zolang het sluipverkeer enkele seconden sneller kan rijden via de dorpskern van Strombeek-Bever (= toekomstige fietszone) om de Romeinsesteenweg en de Sint-Annalaan te vermijden, zal de gemeente hiervan hinder blijven ondervinden. Misschien kunnen een of enkele goed overwogen knips het sluipverkeer die enkele seconden afpakken. Of eender welke andere oplossing zoals de richting van een straat omdraaien.

Ook een versneld invoeren van de fietszone met het effectief onmogelijk maken van een hogere snelheid dan 30km/u zou kunnen helpen.

En ja, de Strombeekenaars (en dus ikzelf ook), zullen zich moeten aanpassen en zelf wat minder de auto nemen en te voet of per fiets moeten gaan. Zij maken namelijk op die manier ook zelf deel uit van het sluipverkeer als zij in de file staan.

Dank voor de mogelijkheid om het plan zo te kunnen reageren.