Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven
De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u.
De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd.
We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:
infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.Andere suggesties
Driesstraat, straat of autosnelweg ?
Soms lijkt de Driesstraat wel een autosnelweg. De 50km/h wordt hier maar amper gerespecteerd. Ik denk dat hier een flitspaal zeker geen kwaad zou kunnen.
Verder zou er hier ook een voetpad voorzien mogen worden. Nu is er enkel een fietspad en eerlijk gezegd is het soms gevaarlijk wanneer de fietsers je bijna verplichten op het straat af te wijken.
Andere suggesties
Herinrichting Driesstraat
De Driesstraat heeft een nieuwere en veiligere inrichting en asfaltlaag nodig alsook degelijke voet en fietspaden. Deze hoofdstraat mag gerust 50/u blijven maar zwaar vervoer, vooral hoge vrachtwagens met containers, vliegt hier door de straten aan hoge snelheden waar de huizen van trillen. Van waar blijft dit verkeer komen en hoe kunnen we deze weren.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Zone 30
Het was mij niet duidelijk dat er in een fietsstraat ook een zone 30 geldt. Op momenten dat er geen fietsers rijden, lijkt 50 km/h rijden dan ook geen probleem.
Als 30 km/h gewenst is, is meer sensibilisering nodig.
Het wegbeeld leent zich ook tot sneller rijden.
Ik ben voorstander van een fietsstraat, maar vond het niet duidelijk dat er dan ook max 30 km/h werd gereden (ondanks het dynamisch snelheidsbord). Misschien was ik koppig, maar dat betekent alvast dat het niet voor iedereen duidelijk was.
Andere suggesties
Snelheidsbeperking fietszone Sint-Rumoldusstraat
Fietszone moet niet ingekort of aangepast worden.
De fietszone is niet enkel belangrijk voor de school (Mozaiek) maar ook een doorfietszone voor andere gebruikers.
Personen die zich niet aan de snelheidsbeperking willen houden kunnen gebruik maken van de Kerkstraat.
Maatregelen : meer controle om de snelheidsbeperking af te dwingen aub.
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).