Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Anticipatie op de 3t beperking Vilvoorde
Recent beperkte Vilvoorde het zwaar verkeer tot 3ton.
Dit zal onvermijdelijk méér zwaar verkeer in de straten van Groot Grimbergen aantrekken, ook wanneer deze alsnog zouden beperkt worden tot 3,5t. Dat is nog steeds 0,5t meer dan Vilvoorde.
Andere suggesties
Monitoring bijkomende verkeersdruk door aanpassingen buurgemeentes
In het kader van de “werken aan de ring” nemen verschillende buurgemeentes maatregelen. Zo beperkte onder andere Vilvoorde het zwaar vervoer tot 3ton (waar in Groot Grimbergen het min. 3,5t is).
De herstellingswerken aan het viaduct van Vilvoorde maar ook aan de werken aan de Verbrande Brug (ontoegankelijk elke 30min) zorgen voor extra sluipverkeer in alle deelgemeenten van Groot Grimbergen.
En dan zijn er nog de werken in Kapelle-op-den-Bos (Molenstraat, Kuierstraat, ..) waarbij er veel grondvervoer van Kapelle-od-Bos naar de industriezone op de Westvaartdijk moet. Laat dat net een route zijn knal door het centrum van Humbeek.
En de reeds gekende impact van het mobiliteitsplan van Zemst.
Er zal dus op korte en lange termijn mogelijk een bijkomende verkeersdruk plaatsvinden op het lagergelegen wegennet ten gevolge van deze werken. Dit moet pro-actief aangepakt worden maar ook weekelijks/maandelijks gemonitord worden om alsnog aanpassingen op eigen grondgebeid door te voeren.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven
De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u.
De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd.
We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:
infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.Andere suggesties
Verbod zwaar verkeer, handhaving verbod; snelheidsbeperking zwaar verkeer; aanleg wegen die meeste zwaar verkeer slikken
In het mobiliteitsplan zijn bepaalde maatregelen tegen zwaar verkeer aangekondigd, maar nog niet geïmplementeerd. Zo is een verbod op verkeer meer dan 7,5 ton aangekondigd in Mechelstraat, Kanaalstraat, Kerkstraat, Benedestraat, etc. Dit is nog niet in voege, maar staat wel aangegeven als tweede hoogste prioriteit. Wanneer wordt dit ingevoerd en hoe zal dit worden gehandhaafd? De idee dat niet-plaatselijk zwaar verkeer via Vilvoorde, RO, industriezone Verbrande Brug etc. moet rijden is goed. Zo blijft dit uit de dorpskernen van de deelgemeenten, maar naturlijkenkel mits handhaving.
In Humbeek zijn er maar enkele straten die àl het zwaar verkeer moeten slikken, dus deze verdienen extra aandacht. Doorrijdend zwaar vervoer moet worden vermeden wanneer het niet plaatselijk is. Waarom wordt dit niet uitgebreid tot 3,5ton? Kan er worden nagedacht over een snelheidsbeperking alleen van toepassing op zwaar verkeer, wanneer het plaatselijk is en wel toegelaten?
De staat van bepaalde straten die het zwaar verkeer dienen te verwerken - deze straten slijten het snelst - is schandalig. Mechelstraat en Warandestraat zijn in zeer slechte, stilaan gevaarlijk geworden staat voor personenwagens en fietsers. De Kruisstraat begint ook enorm veel putten en scheuren te vertonen. Deze straten zouden prioritair opnieuw moeten worden geasfalteerd. Zwaar verkeer dat over een slecht wegdek raast, levert een veelvoud aan geluidsoverlast op voor de bewoners, ten opzichte van modern, stil asfalt.
Andere suggesties

Fietsroute Humbeek-Kapelle: tractorsluis in de Voordestraat ?
Daar de Voordestraat niet over een voet- of fietspad verplicht, daar het grootste deel van de straat iets minder breed is dan een standaard straat en daar hier duchtig gefietst wordt door jongeren is de situatie voor voornamelijk fietsers uiterst gevaarlijk. Bijkomend is er weinig verkeer 's avonds, wat leidt tot overmatige snelheden.
Voorbijstekende auto's op rechte stukken én zeker in de flauwe bochten met beperkte zichtbaarheid zorgen hier te regelmatig voor bijna-ongevallen met fietsers. Een accute situatie die ooit tot dodelijke ongevallen zal leiden.
Op bredere straten zou een trajectcontrole moeten volstaan, echter is dit hier wellicht onvoldoende daar vaak het voorbijsteken het probleem vormt. Vandaar het voorstel om de straat af te sluiten met een tractorsluis ter hoogte van de overgang met Kapelle-op-den-Bos. Hiermee worden veiligheid en sluipverkeer tegelijk aangepakt.
Net als in grootsteden dient iets drastischer te worden omgegaan met maatregelen. En in dit geval verlies je slechts een 2-tal minuten door 700 meter om te rijden via Paddegatstraat + Molenstraat (Kapelle).
Andere suggesties
Trajectcontrole Driesstraat-Warandestraat
De Driesstraat en aansluitend de Warandestraat vormen één doorlopende verbinding die zich perfect leent tot een trajectcontrole.
Dit is de meest efficiënte toepassing voor het afdwingen van de snelheidslimiet die op dit moment amper gerespecteerd wordt.
Bij de herinrichting van deze straten (die er maar niet lijkt te komen) zouden verkeersremmers in de vorm van blokkades geen goede oplossing zijn. Ze zorgen voor geluidsoverlast (stop-start verkeer) en gefrustreerde bestuurders.
Een enkele flitspaal zorgt dan weer alleen voor een plaatselijke en tijdelijke vertraging van het verkeer.
(Deze suggestie had ik tijdens de vorige bevraging op dit platform al meegedeeld.)