Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Andere suggesties
Monitoring bijkomende verkeersdruk door aanpassingen buurgemeentes
In het kader van de “werken aan de ring” nemen verschillende buurgemeentes maatregelen. Zo beperkte onder andere Vilvoorde het zwaar vervoer tot 3ton (waar in Groot Grimbergen het min. 3,5t is).
De herstellingswerken aan het viaduct van Vilvoorde maar ook aan de werken aan de Verbrande Brug (ontoegankelijk elke 30min) zorgen voor extra sluipverkeer in alle deelgemeenten van Groot Grimbergen.
En dan zijn er nog de werken in Kapelle-op-den-Bos (Molenstraat, Kuierstraat, ..) waarbij er veel grondvervoer van Kapelle-od-Bos naar de industriezone op de Westvaartdijk moet. Laat dat net een route zijn knal door het centrum van Humbeek.
En de reeds gekende impact van het mobiliteitsplan van Zemst.
Er zal dus op korte en lange termijn mogelijk een bijkomende verkeersdruk plaatsvinden op het lagergelegen wegennet ten gevolge van deze werken. Dit moet pro-actief aangepakt worden maar ook weekelijks/maandelijks gemonitord worden om alsnog aanpassingen op eigen grondgebeid door te voeren.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Veiligere / duidelijkere zebrapaden grenzend aan straten schoolomgeving
De zebrapaden op de Benedestraat thv de St Rumoldusstraat en thv het Krankenstraatje vallen momenteel niet genoeg op om een veilige oversteek toe te laten.
Beide zebrapaden liggen net na licht bochtenwerk of een sas waardoor er ofwel hard geremd moet worden, ofwel gewoon doorgereden wordt.
Deze zebrapaden kunnen duidelijker aangebracht of gevisualiseerd worden.
Andere suggesties
knip Meidoornlaan
Molenstraat is door knip exclusief fietstraat, prima, maar steeds is er geen duidelijke oversteekplaats voor de fietsers over de Kruisstraat (zelfde situatie voor de fietsers die naar school gaan in KOB en langs het kanaal rijden, geen markering om de brug over te steken), met weinig aanpassing zouden de fietsers veiliger kunnen oversteken
Andere suggesties
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Gooi het over een andere boeg: steenwegen 50 km/u, al de rest 30 km/u.
Schaf de knips af.
Schaf de nieuwe toegevoegde éénrichtingsstraten af.
Maak alles 30 km/u naar Brussels voorbeeld, behalve de steenwegen.
Dat verhoogt de veiligheid van iedereen, reduceert het straatlawaai en de luchtvervuiling en zal er voor zorgen dat het sluipverkeer geen zin heeft om in straten van 30 km/u te rijden en in de plaats de steenwegen zal nemen (waar ze voor aangelegd zijn).
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Te milde communicatie over & aanpassing vd fietstraten & bestraffing
Het is al veel beter dan het was, maar het kan ook nog veel beter mits kleine aanpassingen. Als je rijgewoonten echt wil wijzigen ten goede van de veiligheid vd zwakke weggebruiker, dan moet je drastischer uitpakken op het vlak v mega duidelijke communicatie op het wegdek (fietsers hebben voorrang / zone 30) & naast de weg, aanpassingen van de straat (kleuren op het wegdek, breedte vd straat, snelheidscamera's, trajectcontrole, ...) en dan effectief bestraffen & naast de weg het aantal reeds beboete mensen afficheren, dat schrikt mensen echt wakker, want wat de portemonee raakt, dat raakt vaak dieper dan gewoon communicatie.
Daarnaast zou de verschillende oversteekplaatsen op de Benedenstraat toegespitste 24/7 verlichting moeten krijgen & met knipperlichten aangeduid moeten worden van op een afstand. Mensen weten vaak echt niet waarom iemand plots voor hen stopt, terwijl het gewoon is om hoffelijk een fietser of voetganger te laten oversteken.
Andere suggesties
Snelheidsbeperking fietszone Sint-Rumoldusstraat
Fietszone moet niet ingekort of aangepast worden.
De fietszone is niet enkel belangrijk voor de school (Mozaiek) maar ook een doorfietszone voor andere gebruikers.
Personen die zich niet aan de snelheidsbeperking willen houden kunnen gebruik maken van de Kerkstraat.
Maatregelen : meer controle om de snelheidsbeperking af te dwingen aub.