Even opfrissen

Evaluatie
Jullie bijdragen
Andere suggesties
Trajectcontrole Driesstraat-Warandestraat
De Driesstraat en aansluitend de Warandestraat vormen één doorlopende verbinding die zich perfect leent tot een trajectcontrole.
Dit is de meest efficiënte toepassing voor het afdwingen van de snelheidslimiet die op dit moment amper gerespecteerd wordt.
Bij de herinrichting van deze straten (die er maar niet lijkt te komen) zouden verkeersremmers in de vorm van blokkades geen goede oplossing zijn. Ze zorgen voor geluidsoverlast (stop-start verkeer) en gefrustreerde bestuurders.
Een enkele flitspaal zorgt dan weer alleen voor een plaatselijke en tijdelijke vertraging van het verkeer.
(Deze suggestie had ik tijdens de vorige bevraging op dit platform al meegedeeld.)
Andere suggesties

Fietsroute Humbeek-Kapelle: tractorsluis in de Voordestraat ?
Daar de Voordestraat niet over een voet- of fietspad verplicht, daar het grootste deel van de straat iets minder breed is dan een standaard straat en daar hier duchtig gefietst wordt door jongeren is de situatie voor voornamelijk fietsers uiterst gevaarlijk. Bijkomend is er weinig verkeer 's avonds, wat leidt tot overmatige snelheden.
Voorbijstekende auto's op rechte stukken én zeker in de flauwe bochten met beperkte zichtbaarheid zorgen hier te regelmatig voor bijna-ongevallen met fietsers. Een accute situatie die ooit tot dodelijke ongevallen zal leiden.
Op bredere straten zou een trajectcontrole moeten volstaan, echter is dit hier wellicht onvoldoende daar vaak het voorbijsteken het probleem vormt. Vandaar het voorstel om de straat af te sluiten met een tractorsluis ter hoogte van de overgang met Kapelle-op-den-Bos. Hiermee worden veiligheid en sluipverkeer tegelijk aangepakt.
Net als in grootsteden dient iets drastischer te worden omgegaan met maatregelen. En in dit geval verlies je slechts een 2-tal minuten door 700 meter om te rijden via Paddegatstraat + Molenstraat (Kapelle).
Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Drop-off zone voorzien thv Brassershof
Momenteel loopt de Nachtegaallaan goed vol bij begin en einde school, waardoor fietsers en voetgangers meer gehinderd worden dan zou moeten. Indien een extra drop-off zone ingericht wordt tegenover het Brassershof, waar momenteel de paaltjes staan aan het weggetje naar achterkant/fietsenstalling school, dan is het effect dubbel: minder drukte in de Nachtegaallaan én een extra asverschuiving erbij. Deze laatste zorgt dan weer op een natuurlijke manier voor een asverschuiving, dus trager verkeer, dus 30km/u. Denk daarbij nog bredere voetpaden in de hele St Rumoldusstraat en de trajectcontrole wordt helemaal overbodig.
Andere suggesties
Driesstraat, straat of autosnelweg ?
Soms lijkt de Driesstraat wel een autosnelweg. De 50km/h wordt hier maar amper gerespecteerd. Ik denk dat hier een flitspaal zeker geen kwaad zou kunnen.
Verder zou er hier ook een voetpad voorzien mogen worden. Nu is er enkel een fietspad en eerlijk gezegd is het soms gevaarlijk wanneer de fietsers je bijna verplichten op het straat af te wijken.
Andere suggesties
Verbod zwaar verkeer, handhaving verbod; snelheidsbeperking zwaar verkeer; aanleg wegen die meeste zwaar verkeer slikken
In het mobiliteitsplan zijn bepaalde maatregelen tegen zwaar verkeer aangekondigd, maar nog niet geïmplementeerd. Zo is een verbod op verkeer meer dan 7,5 ton aangekondigd in Mechelstraat, Kanaalstraat, Kerkstraat, Benedestraat, etc. Dit is nog niet in voege, maar staat wel aangegeven als tweede hoogste prioriteit. Wanneer wordt dit ingevoerd en hoe zal dit worden gehandhaafd? De idee dat niet-plaatselijk zwaar verkeer via Vilvoorde, RO, industriezone Verbrande Brug etc. moet rijden is goed. Zo blijft dit uit de dorpskernen van de deelgemeenten, maar naturlijkenkel mits handhaving.
In Humbeek zijn er maar enkele straten die àl het zwaar verkeer moeten slikken, dus deze verdienen extra aandacht. Doorrijdend zwaar vervoer moet worden vermeden wanneer het niet plaatselijk is. Waarom wordt dit niet uitgebreid tot 3,5ton? Kan er worden nagedacht over een snelheidsbeperking alleen van toepassing op zwaar verkeer, wanneer het plaatselijk is en wel toegelaten?
De staat van bepaalde straten die het zwaar verkeer dienen te verwerken - deze straten slijten het snelst - is schandalig. Mechelstraat en Warandestraat zijn in zeer slechte, stilaan gevaarlijk geworden staat voor personenwagens en fietsers. De Kruisstraat begint ook enorm veel putten en scheuren te vertonen. Deze straten zouden prioritair opnieuw moeten worden geasfalteerd. Zwaar verkeer dat over een slecht wegdek raast, levert een veelvoud aan geluidsoverlast op voor de bewoners, ten opzichte van modern, stil asfalt.
Thema 1: snelheid in de fietsstraten
Beperking snelheid voor zwaar verkeer
De beperking tot 30km/u in de buurt van scholen en bescherming van fietsers is toe te juichen.
Er zou wel overwogen moeten kunnen worden dat deze beperkingen niet gelden in de hele straat buiten bepaalde uren (cfr. Sint-Rumoldusstraat 's nachts wel 50km/u, zoals bij oplichtende zone 30 borden).
Fietsers en voetgangers lopen meer concreet gevaar op de drukste straten van Humbeek (Mechelstraat, Kerkstraat, Warandestraat, Kruisstraat), waar al het zwaar verkeer passeert (vooral vrachtwagens, met slecht zich voor de chauffeurs). Er moet kunnen worden overwogen om de snelheid te beperken voor zwaar verkeer in bepaalde drukbezette straten. Dit zwaar verkeer heeft de slechte gewoonte niet steeds de snelheidslimieten te respecteren. Dit creëert niet alleen (lawaai)overlast, maar ook onveiligheid voor fietsers. In vele gemeenten is dit reeds het geval door borden met een bijkomende snelheidsbeperking vanaf een bepaald tonnage, bijv. 3,5 ton.