Jullie bijdragen

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Zwaar verkeer raast voorbij aan de zebrapaden die leiden naar de fietsstraat in de St Rumoldusstraat

Waar zijn de initiatieven voor zwaar verkeer beter te handhaven op de hoofdassen in Humbeek? 

Er was een uitrol voorzien om de Benedestraat, die grenst aan de fietsstraat St Rumoldus, te beperken tot 3,5t maar deze lijkt alsnog niet uitgevoerd ?

Dit zwaar verkeer (grondvervoer met traktors en vrachtwagens), waarbij een snelheid van 50 al schrikwekkend is, bereikt de hoogste frequentiepiek tijdens in de ochtend en namiddag gelijk met het begin en einde van de schooluren. Tegelijk nodigen de huidige zebrapaden om de Benedestraat over te steken naar de St Rumoldusstraat het verkeer niet uit om trager en voorzichtiger te rijden.

Als men de 30km/u wenst te handhaven, moeten er logischer wijze ook veilige en brede toegangen voorzien worden in de aangrenzende straten zoals de Benedestraat.

Geert R.
0 2
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Parkeerplaatsen

Schilder parkeervakken op de baan dat maakt de straat minder breed

Iris C.
0 0
lees meer

Andere suggesties

Spekveld hopeloos druk verkeer dat door de straat raast

Sinds de wegversperringen op de Nieuwenroodsesteenweg kunnen wij enkel vaststellen dat ons kleine straatje een autostrade werd.

Het probleem heeft zich verplaatst naar onze straat wat reeds gemeld is aan de gemeente maar er gebeurd.... niets! Men rijdt hier zo snel als mogelijk er is toch geen controle.

Sluipverkeer naar Vilvoorde en Mechelen wordt stilaan echt frustrerend voor ons , niet alleen in Spekveld maar heel Humbeek is hier slachtoffer van. Wat gaan jullie hier aan doen?

Wat gebeurt er met ons mooie kleine dorpje? Maak een zone 30 met trajectcontrole in een hoop straten , dit zou al een hele verbetering zijn en wacht niet tot 2030!

Ingrid V.
0 0
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Beperking snelheid voor zwaar verkeer

De beperking tot 30km/u in de buurt van scholen en bescherming van fietsers is toe te juichen. 
Er zou wel overwogen moeten kunnen worden dat deze beperkingen niet gelden in de hele straat buiten bepaalde uren (cfr. Sint-Rumoldusstraat 's nachts wel 50km/u, zoals bij oplichtende zone 30 borden). 

Fietsers en voetgangers lopen meer concreet gevaar op de drukste straten van Humbeek (Mechelstraat, Kerkstraat, Warandestraat, Kruisstraat), waar al het zwaar verkeer passeert (vooral vrachtwagens, met slecht zich voor de chauffeurs). Er moet kunnen worden overwogen om de snelheid te beperken voor zwaar verkeer in bepaalde drukbezette straten. Dit zwaar verkeer heeft de slechte gewoonte niet steeds de snelheidslimieten te respecteren. Dit creĆ«ert niet alleen (lawaai)overlast, maar ook onveiligheid voor fietsers. In vele gemeenten is dit reeds het geval door borden met een bijkomende snelheidsbeperking vanaf een bepaald tonnage, bijv. 3,5 ton. 

Raf D.
0 0
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Zone 30

Het was mij niet duidelijk dat er in een fietsstraat ook een zone 30 geldt. Op momenten dat er geen fietsers rijden, lijkt 50 km/h rijden dan ook geen probleem. 
Als 30 km/h gewenst is, is meer sensibilisering nodig.

Het wegbeeld leent zich ook tot sneller rijden.

Ik ben voorstander van een fietsstraat, maar vond het niet duidelijk dat er dan ook max 30 km/h werd gereden (ondanks het dynamisch snelheidsbord). Misschien was ik koppig, maar dat betekent alvast dat het niet voor iedereen duidelijk was.

Marijn S.
0 1
lees meer

Thema 1: snelheid in de fietsstraten

Oplossingen de geldende snelheidslimiet te doen naleven

De Dorpsstraat en Sint-Rumoldusstraat werden sinds 1 september 2023 fietsstraten. In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u. 

De gemeente ontving meldingen inzake het niet respecteren van de nieuw ingestelde snelheidslimiet. Op basis hiervan werden snelheidsmetingen uitgevoerd in de Sint-Rumoldusstraat waaruit blijkt dat de snelheidslimiet inderdaad niet op voldoende wijze wordt gerespecteerd. 

We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:

infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen; beperking van de fietsstraat tot de ruime schoolomgeving, bijvoorbeeld in de Sint-Rumoldusstraat van aan de Kerkveldweg tot aan het Brassershof; handhaving door bijvoorbeeld flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.
Gemeente Grimbergen
0 4
lees meer
Ontdek ze allemaal