Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
Ontdek het thema

Ontdek de ingediende ideeën over het ontwerp beleidsplan

Fietszone Strombeek : voorwaarden tot succes

Waar gaat de idee over?

Een fietszone kan een zegen zijn voor fietsers en kan de kern van Strombeek veel aangenamer en rustiger maken. Maar dan moet ze wel goed geïmplementeerd worden. Indien niet, zal ze een bron van ergernis en frustratie worden voor automobilisten en fietsers. Een fietszone is een zone (aantal straten) waar auto's te gast zijn en fietsers voorrang hebben. Dat wil zeggen : maximum snelheid is 30 km/ uur en auto's (gemotoriseerd verkeer in het algemeen) mogen fietsers niet (nooit) inhalen. Het is een misvatting dat een fietszone ook daadwerkelijk werkt door een aantal straten simpelweg te benoemen tot fietsstraat. Opdat een fietsstraat zou werken, moeten een aantal voorwaarden voldaan zijn. Zo moet infrastructureel duidelijk zijn dat het een fietsstraat is : de stra(a)t(en) moet(en) zo ingericht zijn dat ze uitnodigen om te fietsen en niet om er met de auto te komen. Opdat een fietsstraat/fietszone zou werken, dient het aantal fietsers hoger te zijn dan het aantal auto's. Ondanks het feit dat er in Strombeek al aardig wordt gefietst, is het autoverkeer nog steeds dominant. In de kern van Strombeek is er zeer veel sluip- en doorgaand verkeer. En daar knelt het schoentje : doorgaand verkeer is nog steeds mogelijk van de Grimbergse steenweg => Victor Soensstraat => Gemeenteplein => Nieuwelaan. En van Strombeeklinde => sint Amandsplein = Grimbergse stwg. Dat doorgaand/sluip verkeer moet geknipt worden. Een fietszone en doorgaand/ sluipverkeer zijn onverenigbaar.