We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Beigem

Waarom? 

Tijdens de participatiefase voorafgaand aan het mobiliteitsplan werd een grote bezorgdheid geuit over doorgaand en snel verkeer in de dorpskern van Beigem en rondom de schoolomgevingen.

Wat? 

De gemeente kwam tegemoet aan deze bezorgdheden door onderstaande maatregelen door te voeren waarbij de ontdubbeling van de Beigemsesteenweg, met als doel het weren van doorgaand verkeer, een belangrijke rol speelde: 

  • ten noorden van de Daalstraat werd de Beigemsesteenweg een éénrichtingstraat;
  • ter hoogte van de Gemeentehuisstraat werd de richting gewisseld om twee afzonderlijke lussen te creëren om de schoolcirculatie van de twee afdelingen van basisschool 't Mierken uit elkaar te houden. Ten noorden van de Gemeentehuisstraat is de Beigemsesteenweg enkelrichting in de noordelijke richting en ten zuiden van de Gemeentehuisstraat in de zuidelijke richting;
  • in de Gemeentehuisstraat, de Gustaaf de Donderstraat en de Molenstraat (tussen Beigemsesteenweg en Gustaaf De Donderstraat) werd enkelrichtingsverkeer ingesteld;
  • volgende straten werden ingericht als fietsstraat: de Gemeentehuisstraat, de Molenstraat (tussen Beigemsesteenweg en Bunderstraat), de Gustaaf De Dondersstraat en de Kasteelhofstraat (tussen Daalstraat en Ten Doorn).

In het zuidelijke deel van de Beigemsesteenweg (tussen Daalstraat en Meerstraat) werden beide rijrichtingen behouden. In Zevensterre zal er wel nog een knip in het smalle gedeelte van de straat komen. Zo verbeteren we de ruimtelijke kwaliteit in de omgeving van de kerk. 

We voerden een zone 30 in op de Beigemsesteenweg (kasseiweg). Ook de woonstraten grenzend aan deze steenweg kregen een verlaagd snelheidsregime.

Deze maatregelen hebben een positief effect op de veiligheid van de schoolomgevingen en de leefbaarheid van de Beigemsesteenweg. 

Tussentijdse evaluatie

De maatregelen in Beigem werden op 9 oktober 2023 ingevoerd.

Ondertussen ontvingen we enkele meldingen van inwoners over:

  • het niet respecteren van de zone 30 in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte);
  • dat bestuurders verplicht worden, door het instellen van enkelrichtingsverkeer in de Beigemsesteenweg en de Gustaaf De Donderstraat, via de schoolomgevingen te rijden.

Daarnaast ontvingen we een petitie van de bewoners uit het zuidelijke deel van de Beigemsesteenweg (tussen Daalstraat en Meerstraat) met vraag om ook in dit weggedeelte het (zwaar) doorgaand gemotoriseerd verkeer te weren. 

Thema 1: snelheid in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte)

Op basis van de ontvangen meldingen inzake de snelheid in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte) werden snelheidsmetingen uitgevoerd. Uit de resultaten hiervan blijkt dat de gemiddelde snelheid hier inderdaad nog iets te hoog ligt. 

We denken onder meer aan volgende oplossingen om bestuurders de geldende snelheidslimiet te doen naleven:

  • infrastructurele maatregelen zijnde wegversmallingen of asverschuivingen;
  • handhaving: dit kan door flitscontroles, een verplaatsbare flitsmodule of een vaste trajectcontrole.

Thema 2: veilige schoolomgevingen

De drukkere momenten rond de schoolomgevingen zijn gelukkig beperkt tot de schooluren (begin- en einduur). Tijdens de overige momenten is het verkeer gereduceerd tot lokaal verkeer aangezien, door de ontdubbeling van de Beigemsesteenweg, het doorgaand gemotoriseerd verkeer reeds werd geweerd. Bovendien zal de Gemeentehuisstraat in de toekomst worden heraangelegd waarbij extra aandacht wordt geschonken aan een veilige schoolomgeving en de school hierbij ook zal bevraagd worden.

Thema 3: maatregelen Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat

In de ontvangen petitie van de bewoners uit het gedeelte van de Beigemsesteenweg tussen Daalstraat en Meerstraat worden enkele voorstellen aangehaald om het (zwaar) doorgaand gemotoriseerd verkeer in dit weggedeelte te weren, zijnde: 

  • het invoeren van een verkeersknip t.h.v. de kerk;
  • het invoeren van een verkeersknip t.h.v. de aansluiting met Ten Doorn; 
  • de ontdubbeling van de verkeersrichting in dit weggedeelte van de Beigemsesteenweg. Komende vanuit de Obbergenkouter kunnen bestuurders in de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte) ofwel naar rechts ofwel naar links rijden. Het stuk Beigemsesteenweg tussen Obbergenkouter en Meerstraat wordt dus enkelrichting waarbij enkel nog in de richting van Grimbergen kan gereden worden. Het stuk Beigemsesteenweg tussen Obbergenkouter en Daalstraat blijft in beide richtingen toegankelijk.

Via dit participatieplatform wensen we inwoners de kans te bieden om gemotiveerde feedback te geven en eventuele eigen suggesties te formuleren over onder meer de drie hierboven vermelde thema's. Dat kan hier.