Jullie bijdragen
Ideeën van de gemeente
.jpg?locale=nl)
Invoeren van een fietsstraat
Dit heeft als gevolg dat er een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt en fietsers niet mogen ingehaald worden.
Sluipverkeer an sich wordt hierdoor niet geweerd, maar misschien wel ontmoedigd.
Jullie ideeën
Combinatie van omstandigheden
Volgens mij ontstaat er extra verkeer door verschillende oorzaken:
- meerdere voertuigen, terug meer mensen op de baan omdat bedrijven afstappen van al het thuiswerk
- afgesloten oprit Meise
- afgesloten straten Antwerpselaan
Ook een combinatie van oplossingen zal nodig zijn:
- zorgen dat al het verkeer vlotter kan gaan via de hoofdwegen. Mensen zoeken andere wegen omdat alles strop zit.
- functionele knip waarbij mensen tijdens de spitsuren geen woonwijken door kunnen (ochtendspits, woensdagmiddag spits, avondspits) -> niet alleen de Roostbaan, maar ook de Van Akenstraat en Noodbeekstraat.
- harde knip zou voor mij in de Stekelbaarsstraat mogen, alleen mensen die in de straat wonen, moeten er zijn. Mensen rijden via ons vanuit de Van Akenstraat om naar Wolvertem te gaan, maar mensen rijden ook vanuit de Roostbaan om naar de ring toe te gaan.
Jullie ideeën
Uitz plaatselijk verkeer - ANPR controle - omliggende straten
Sluipverkeer ontraden en lokale bewoners niet "straffen" voor het gedrag van anderen.
1 Bekijk niet alleen Roostbaan/'s Gravenmolenstraat maar ook Van Akenstraat, Noodbeekstraat, Stekelbaarsstraat. Breid je niet uit tot de omliggende straten, dan zal het sluipverkeer zich gewoon verplaatsen.
2 Voor in deze straten (of de straten die er toegang toe geven) uitgezonder plaatselijk verkeer in en dwing dat af door ANPR scanning. Controle door de politie kan uiteraard ook, doch dat vergt mankracht.
3 Op die manier ontraad je sluipverkeer in de hele buurt en blijft het voor lokale bewoners mogelijk zich te verplaatsten zonder onnodig omrijden (en bijhorende belasting van het mileu)
Jullie ideeën

ANPR-camera, met uitbreiding fietsstraat en zone 30 + verbod op zwaar verkeer
Zoals ook in andere gemeentes reeds van toepassing: een ANPR-camera plaatsen zodat het sluipverkeer tussen 7u en 9u en tussen 15u en 18u geweerd wordt. Tevens zone 30 en fietstraat invoeren en een verbod voor zwaar verkeer.
Ideeën van de gemeente
Toegangsverbod behoudens voor plaatselijk verkeer/vergunningshouders
Dit leunt aan bij de idee van een harde/functionele knip. In dit geval kan er gewerkt worden met vergunningen i.p.v. met paaltjes, waardoor lokaal verkeer doorgang behoudt. Dit is evenwel veel arbeidsintensiever en minder evident dan te werken met paaltjes. Bovendien stelt zich dan ook de vraag van handhaving.
Wat is jouw mening?

Heb jij suggesties om het sluipverkeer in de Roostbaan-Rooststraat aan te pakken? Wat is je mening over deze verkeerssituatie? We organiseren een publieke raadpleging t.e.m. 30 juni 2024.
Bekijk hier de ingediende bijdragen